تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
کد خبر : 15508

ثبات نسبی بازار خودرو و رد شایعات افزایش قیمت

ثبات نسبی بازار خودرو و رد شایعات افزایش قیمت

نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با رد گزارش‌های مربوط به جهش قابل توجه قیمت خودرو، وضعیت بازار را در شرایط رکود و ثبات نسبی توصیف کرد. به گفته علی خسروانی، تغییرات اخیر بیشتر ناشی از فضاسازی رسانه‌ای و جنگ روانی است تا تحولات واقعی در معاملات.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با رد گزارش‌های مربوط به جهش قابل توجه قیمت خودرو، وضعیت بازار را در شرایط رکود و ثبات نسبی توصیف کرد. به گفته علی خسروانی، تغییرات اخیر بیشتر ناشی از فضاسازی رسانه‌ای و جنگ روانی است تا تحولات واقعی در معاملات. او تأکید کرد که خودرو در حال فاصله گرفتن از ماهیت کالای سرمایه‌ای بوده و بازار فعلی بیشتر برای مصرف‌کنندگان واقعی مناسب است.

بی‌توجهی مردم به شایعات

خسروانی با اشاره به کاهش اعتماد عمومی نسبت به شایعات و اخبار غیررسمی گفت: «این فضاسازی‌ها دیگر اثرگذاری سابق را ندارند و مصرف‌کنندگان واکنش چندانی به آنها نشان نمی‌دهند.» او همچنین ثبات نسبی فضای سیاسی کشور را یکی از عوامل کاهش جو روانی منفی در بازار دانست و افزود رفتار خریداران و فروشندگان عقلانی‌تر شده است.

ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو

به گفته نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران، در صورت تداوم ثبات سیاسی تا پایان شهریورماه، می‌توان انتظار داشت این وضعیت پایدار بماند. او توضیح داد در شرایط تورمی، تثبیت نسبی قیمت‌ها نوعی کاهش فشار اقتصادی محسوب می‌شود. همچنین افزایش قیمت خودروهای مونتاژی را در شرایط فعلی غیرمنطقی خواند، زیرا اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد به پایین‌ترین سطح خود رسیده و رشد قیمتی تنها موجب کاهش تقاضا خواهد شد.

فاصله قیمت کارخانه و بازار در کمترین سطح

خسروانی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر فاصله قیمت خودروهای داخلی بین بازار و کارخانه به کمترین میزان رسیده است.» بر اساس بررسی‌ها، نرخ کارخانه‌ای برخی محصولات نسبت به سود بانکی فاقد توجیه سرمایه‌گذاری بوده و تنها برای خریداران مصرفی ارزشمند است.

ضرورت حذف واسطه‌ها

وی کاهش فاصله قیمتی کارخانه و بازار را گامی مهم برای حذف واسطه‌ها دانست. واسطه‌هایی که بدون نقشی در چرخه تولید، صرفاً از اختلاف قیمت‌ها سودهای هنگفت کسب می‌کنند. او افزود این افراد الزاماً دلالان حرفه‌ای نیستند، بلکه می‌توانند افراد عادی باشند که با ثبت‌نام خودروها به سودهای غیرمنطقی دست می‌یابند؛ روندی که نوعی پول‌پاشی بی‌هدف است و نیازمند اصلاحات جدی می‌باشد. خسروانی در پایان تأکید کرد حرکت به سمت حذف حباب قیمتی و کاهش فاصله نرخ کارخانه و بازار، می‌تواند نقش خودرو را به‌عنوان کالای مصرفی تقویت کند و آن را از ابزار سرمایه‌گذاری پرریسک دور سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.