تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۰
کد خبر : 17460

راز چهار لامبورگینی ایران؛ از ممنوعیت واردات تا جهش یک‌میلیون‌دلاری قیمت

راز چهار لامبورگینی ایران؛ از ممنوعیت واردات تا جهش یک‌میلیون‌دلاری قیمت

ممنوعیت واردات خودروهای لوکس از سال ۱۳۹۵ باعث شد برندهایی مانند لامبورگینی تقریباً از خیابان‌های ایران ناپدید شوند. اما از سال ۱۴۰۱، خبرهایی از ورود محدود این غول ایتالیایی به کشور منتشر شد؛ اخباری که اگرچه هنوز رسمی تأیید نشده‌اند، اما توجه بسیاری از علاقه‌مندان خودرو را جلب کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، ممنوعیت واردات خودروهای لوکس از سال ۱۳۹۵ باعث شد برندهایی مانند لامبورگینی تقریباً از خیابان‌های ایران ناپدید شوند. اما از سال ۱۴۰۱، خبرهایی از ورود محدود این غول ایتالیایی به کشور منتشر شد؛ اخباری که اگرچه هنوز رسمی تأیید نشده‌اند، اما توجه بسیاری از علاقه‌مندان خودرو را جلب کرده‌اند.

از ممنوعیت تا بازگشت محدود لامبورگینی

در سال‌های پس از ممنوعیت واردات خودروهای گران‌قیمت، تنها چهار دستگاه لامبورگینی شامل مدل‌های آونتادور و هوراکان در کشور شناسایی شده است. برخلاف برندهایی مانند پورشه و مازراتی که ده‌ها نسخه از آن‌ها در حال تردد هستند، تعداد محدود لامبورگینی‌ها عملاً بازاری برای خرید و فروش این خودرو ایجاد نکرده است. به همین دلیل، قیمت‌گذاری آن‌ها در ایران تقریباً غیرممکن توصیف می‌شود.

گفت‌وگوهای دولتی و آمار رسمی

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اخیراً در جریان بررسی دهک‌بندی یارانه‌ها در مجلس، به آمار خودروهای لوکس در کشور اشاره کرد. طبق گفته او، در ایران تنها چهار دستگاه لامبورگینی، حدود ۱۸۱ دستگاه مازراتی و نزدیک به ۳۶۰۰ دستگاه پورشه وجود دارد.

قدرت و ویژگی‌های فنی نسخه‌های موجود

لامبورگینی آونتادور بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ تولید شد و موتورهای آن بین ۷۰۰ تا ۷۸۰ اسب‌بخار قدرت دارند. این مدل می‌تواند در کمتر از سه ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در کنار آن، مدل هوراکان با موتور ۵.۲ لیتری ۱۰ سیلندر و قدرت ۵۶۰ اسب‌بخار در ایران موجود است و ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

تعرفه‌های سنگین و قیمت نجومی در ایران

تعرفه واردات خودرو در ایران ارتباط مستقیم با حجم موتور دارد. برای خودروهایی با حجم موتور بالای سه هزار سی‌سی، تعرفه واردات تا ۱۶۵ درصد می‌رسد. به این ترتیب، لامبورگینی‌هایی که در بازار جهانی بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار دلار قیمت دارند، در ایران ممکن است تا مرز یک میلیون دلار ارزش‌گذاری شوند.

چشم‌انداز نامشخص واردات لوکس‌ها

با وجود زمزمه‌هایی درباره بازنگری در مقررات واردات، کارشناسان می‌گویند ورود انبوه خودروهایی مانند لامبورگینی در شرایط فعلی اقتصاد ایران بعید است. با این حال، وجود تنها چهار دستگاه از این برند ایتالیایی در کشور، همچنان نمادی از شکاف طبقاتی و جذابیت بی‌رقیب خودروهای سوپراسپرت در ذهن علاقه‌مندان ایرانی به شمار می‌رود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.