تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۱
کد خبر : 16065

رکود در بازار خودرو؛ قیمت برخی مدل‌ها ارزان‌تر از کارخانه

رکود در بازار خودرو؛ قیمت برخی مدل‌ها ارزان‌تر از کارخانه

بازار خودرو این روزها در شرایطی بی‌سابقه به سر می‌برد؛ رکود معاملات به‌حدی عمیق شده که صنف نمایشگاه‌داران از تعطیلی مغازه‌های خود خبر می‌دهند. همزمان، پدیده‌ای تازه در بازار دیده می‌شود: قیمت برخی خودروها در بازار آزاد پایین‌تر از نرخ رسمی کارخانه است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، بازار خودرو این روزها در شرایطی بی‌سابقه به سر می‌برد؛ رکود معاملات به‌حدی عمیق شده که صنف نمایشگاه‌داران از تعطیلی مغازه‌های خود خبر می‌دهند. همزمان، پدیده‌ای تازه در بازار دیده می‌شود: قیمت برخی خودروها در بازار آزاد پایین‌تر از نرخ رسمی کارخانه است؛ موضوعی که نشان‌دهنده تغییر جدی در رفتار مصرف‌کنندگان و پایان جذابیت سفته‌بازی در این حوزه است.

پایان تب حواله‌فروشی

تا همین یکی دو سال پیش، ثبت‌نام در طرح‌های فروش فوری کارخانه به معنای یک سود قطعی بود، چراکه خودرو در بازار آزاد با اختلاف چند ده میلیون تومانی معامله می‌شد. اما امروز، این اختلاف قیمتی یا از بین رفته یا حتی در مواردی معکوس شده است. همین امر باعث شده که دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو جذابیت گذشته را از دست بدهد.

کارخانه گران می‌کند، بازار واکنش نشان نمی‌دهد

بررسی قیمت‌های دوم مهرماه نشان می‌دهد که برخی مدل‌ها در بازار آزاد ارزان‌تر از کارخانه معامله می‌شوند. برای مثال بستیون T77 در بازار حدود ۱.۸ میلیارد تومان قیمت دارد، در حالی که قیمت کارخانه آن ۲.۱۵۲ میلیارد تومان است. هیوندای کونا نیز در بازار ۴ میلیارد تومان معامله می‌شود، اما قیمت آن در سامانه ۴.۵۹۲ میلیارد تومان است. این اختلاف‌ها به‌ویژه در خودروهای وارداتی بسیار مشهود است.

تغییر انتظارات مصرف‌کنندگان

یکی از دلایل اصلی رکود معاملات، تغییر ذهنیت خریداران است. در گذشته نگرانی از افزایش قیمت‌ها موجب می‌شد تقاضا بالا بماند. اکنون اما بسیاری از مصرف‌کنندگان خرید را به تعویق می‌اندازند، چراکه انتظار کاهش یا ثبات قیمت‌ها را دارند. این تغییر انتظارات، خودرو را از یک کالای سرمایه‌ای به کالایی مصرفی تبدیل کرده است.

اختلاف قیمت روی کاغذ و کف بازار

قیمت‌گذاری رسمی کارخانه‌ها بر اساس فرمول‌های شورای رقابت یا تصمیمات مدیریتی تعیین می‌شود، اما بازار آزاد تابع واقعیت عرضه و تقاضا است. نتیجه این تناقض آن است که خودرو روی کاغذ گران‌تر از ارزش معاملاتی آن در بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شود. این وضعیت نشانه‌ای روشن از رکود و نبود توان خرید مصرف‌کنندگان است.

پیامدها برای خودروسازان

با ادامه این روند، خودروسازان برای فروش ناچار به تغییر سیاست‌های خود خواهند شد. از جمله سناریوهای محتمل می‌توان به کاهش تولید، فروش اقساطی، ارائه تخفیف و مشوق‌های جدید اشاره کرد تا بازار دوباره به حرکت درآید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.