گرانی خسته شدیم ازگرانی مغازها
نیمی از دریافتکنندگان کالابرگ با کمبود اقلام در فروشگاهها روبهرو هستند

نتایج تازهترین نظرسنجی مرکز پژوهشهای مجلس درباره طرح کالابرگ، ابعاد مختلف میزان استفاده، رضایت و چالشهای مشمولان این طرح را نشان میدهد. طبق یافتههای این پژوهش، اکثریت شرکتکنندگان ضمن مخالفت با نقدیسازی کالابرگ، بر لزوم هدفمندی و عدالت در تخصیص آن تأکید کردهاند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، نتایج تازهترین نظرسنجی مرکز پژوهشهای مجلس درباره طرح کالابرگ، ابعاد مختلف میزان استفاده، رضایت و چالشهای مشمولان این طرح را نشان میدهد. طبق یافتههای این پژوهش، اکثریت شرکتکنندگان ضمن مخالفت با نقدیسازی کالابرگ، بر لزوم هدفمندی و عدالت در تخصیص آن تأکید کردهاند.
مشکلات اصلی در استفاده از کالابرگ
طبق نتایج نظرسنجی، ۵۳.۹ درصد از دریافتکنندگان کالابرگ از «موجود نبودن برخی اقلام کالابرگی در فروشگاهها» بهعنوان مهمترین مشکل یاد کردهاند. همچنین ۵۰.۸ درصد محدود بودن خرید به تنها ۱۱ قلم کالای خوراکی را از چالشهای اساسی دانستهاند و ۳۴.۴ درصد نیز از «شلوغی و صفهای طولانی خرید» گلایه داشتهاند.
افرادی که از فروشگاههای محلی خرید میکنند بیشتر از کیفیت پایین اقلام کالابرگی شکایت دارند، در حالیکه افرادی که از فروشگاههای زنجیرهای خرید میکنند، محدود بودن اقلام را مشکل اصلی میدانند. در مجموع، ۱۱.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردهاند که تاکنون با هیچیک از مشکلات یادشده روبهرو نشدهاند.
مخالفت گسترده با نقدیسازی کالابرگ
بر اساس این پژوهش، ۸۹.۸ درصد از مشمولان با واگذاری کالابرگ خود به دیگران در ازای دریافت وجه نقد مخالف بودهاند و ۸۶.۵ درصد نیز با تبدیل ارزش کالابرگ به پول نقد مخالفت کردهاند. با این حال، نتایج نشان میدهد هرچه افراد با مشکلات بیشتری در فرایند استفاده از کالابرگ مواجه شدهاند، تمایل بیشتری به معاوضه آن با وجه نقد داشتهاند.
تمایل مشمولان به دریافت نقدی محدود
در پاسخ به سؤال مربوط به میزان کاهش ارزش کالابرگ در صورت نقدی شدن، ۴۲.۴ درصد از افراد ترجیح دادهاند کالابرگ خود را حفظ کنند و ۳۱.۴ درصد خواهان دریافت همان مبلغ بهصورت نقدی شدهاند. سایر پاسخدهندگان نیز حاضر بودهاند بهطور متوسط ۹۸ هزار و ۱۰۰ تومان از سهمیه هر نفر کاسته شود تا مبلغ آن نقدی پرداخت شود. این عدد در مجموع میانگین ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش ارزش کالابرگ را نشان میدهد.
دیدگاهها درباره گروههای هدف کالابرگ
در بخش دیگری از نظرسنجی، ۳۸.۱ درصد از مشمولان اعتقاد دارند کالابرگ باید به همه خانوادهها تعلق گیرد، در حالی که ۳۳.۹ درصد آن را برای خانوادههای کمدرآمد و با درآمد متوسط مناسب دانستهاند و ۲۶.۷ درصد نیز معتقدند فقط خانوادههای کمدرآمد باید از این طرح بهرهمند شوند.
همچنین در اولویتبندی گروههای خاص، خانوادههای کمدرآمد (۳۹.۳ درصد) در صدر قرار دارند و پس از آن زنان سرپرست خانوار (۲۲.۶ درصد) و معلولان (۱۷.۲ درصد) در رتبههای بعدی هستند.
برابری یا هدفمندی در تخصیص کالابرگ
طبق نتایج نظرسنجی، ۷۲.۸ درصد از شرکتکنندگان معتقدند خانوادههای کمدرآمد باید سهمیه بیشتری از کالابرگ دریافت کنند، در حالیکه ۲۵.۹ درصد بر توزیع برابر میان همه خانوارها تأکید دارند. در همین راستا، ۶۲.۵ درصد از مشمولان با این دیدگاه موافقاند که میزان کالابرگ باید متناسب با شرایط اقتصادی هر منطقه متفاوت باشد.
ترجیح نوع حمایت معیشتی
در پاسخ به نوع حمایت مطلوب از سوی دولت، ۴۸.۹ درصد از مشمولان تمایل دارند کالابرگ برای تمامی مواد خوراکی ارائه شود. در مقابل، ۳۸.۱ درصد ترجیح دادهاند ارزش کالابرگ بهصورت نقدی واریز شود و ۱۰.۷ درصد نیز خواهان اختصاص آن به اقلام خاص غذایی هستند. یافتهها نشان میدهد جوانان نسبت به سایر گروههای سنی تمایل بیشتری به دریافت وجه نقد به جای کالابرگ دارند.
برچسب ها :حذف یارانه ، کالابرگ ، کالابرگ الکترونیک ، هدفمندی یارانه ها ، یارانه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
گرانی خسته شدیم ازگرانی مغازها





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2