تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ - ۹:۱۲
کد خبر : 19785

کدام محصولات ایران خودرو در طرح فروش جدید، بیشترین تقاضا را داشتند؟

کدام محصولات ایران خودرو در طرح فروش جدید، بیشترین تقاضا را داشتند؟

مراسم قرعه کشی جدیدترین محصولات ایران خودرو در حالی برگزار شد که بیش از ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در این مرحله از فروش شرکت کردند؛ رقمی که اگرچه کمتر از پیش بینی ۱۱ میلیونی بود، اما اختلال چندباره سایت ثبت نام در ساعات پایانی، عملا بخشی از متقاضیان را از ثبت درخواست خرید محروم کرد و بار دیگر ضعف زیرساختی فروش خودرو را به نمایش گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، مراسم قرعه کشی جدیدترین محصولات ایران خودرو در حالی برگزار شد که بیش از ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در این مرحله از فروش شرکت کردند؛ رقمی که اگرچه کمتر از پیش بینی ۱۱ میلیونی بود، اما اختلال چندباره سایت ثبت نام در ساعات پایانی، عملا بخشی از متقاضیان را از ثبت درخواست خرید محروم کرد و بار دیگر ضعف زیرساختی فروش خودرو را به نمایش گذاشت.

دلایل جهش تقاضا در طرح جدید فروش خودرو

این مرحله از فروش ایران خودرو با استقبال کم سابقه ای مواجه شد؛ موضوعی که کارشناسان آن را نتیجه ترکیب چند عامل همزمان می دانند. اختلاف قابل توجه قیمت خودرو بین کارخانه و بازار آزاد، حذف شرط هایی مانند افتتاح حساب وکالتی و مسدودسازی وجه و همچنین انتظارات تورمی بالا، از مهم ترین محرک های رشد تقاضا محسوب می شوند. اقتصاددانان تاکید دارند که بخش عمده این تقاضا ریشه در نیاز مصرفی خانوار ندارد و بیشتر ناشی از نگاه سرمایه ای به خودرو، تداوم سیاست قیمت گذاری دستوری و تلاش دولت برای جمع آوری بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه است.

آمار ثبت نام در طرح های مختلف ایران خودرو

بر اساس آمار ارائه شده از سوی کیوان پناهی مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو، از مجموع ثبت نام کنندگان این دوره، بیش از ۹ میلیون و ۶۱۰ هزار نفر در طرح عادی شرکت کرده اند. همچنین ۷۲۱ هزار نفر در قالب طرح خانواده و جوانی جمعیت و ۱۱۸ هزار نفر نیز در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت نام کرده اند. در این مرحله، در مجموع ۳۱ هزار و ۶۱۰ دستگاه خودرو برای فروش عرضه شد و متقاضیان بدون نیاز به مسدودسازی حساب بانکی امکان ثبت درخواست خرید داشتند.

کدام خودروها بیشترین متقاضی را داشتند؟

در این دوره ۱۲ مدل از محصولات ایران خودرو شامل پژو ۲۰۷ در نسخه های مختلف، رانا پلاس، دنا پلاس، سورن پلاس، ری را و چند مدل از خانواده هایما به متقاضیان عرضه شد. داده های منتشر شده نشان می دهد هایما S۸ و پژو ۲۰۷ بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده اند. در طرح فروش عادی، بیش از ۲ میلیون نفر متقاضی خرید هایما S۸ بوده اند و حدود یک میلیون و ۱۴۸ هزار نفر نیز برای سایر محصولات خانواده هایما ثبت نام کرده اند.

پس از هایما، پژو ۲۰۷ در جایگاه دوم بیشترین تقاضا قرار دارد؛ به طوری که حدود یک میلیون و ۸۷۲ هزار نفر در طرح عادی برای خرید این خودرو ثبت نام کرده اند. در رتبه های بعدی، دنا پلاس، سورن و رانا قرار دارند و بیش از یک میلیون و ۲۶۶ هزار نفر متقاضی خرید دنا پلاس بوده اند. مجموع متقاضیان دو خودروی رانا و سورن نیز به بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار نفر رسیده است. همچنین خودروی ری را که از محصولات جدید ایران خودرو محسوب می شود، در این دوره حدود ۶۶۶ هزار متقاضی در طرح فروش عادی داشته است.

پیام های اقتصادی استقبال میلیونی از فروش خودرو

حجم بالای تقاضا در قرعه کشی ایران خودرو، بار دیگر نشان داد که بازار خودرو همچنان تحت تاثیر تورم انتظاری و سیاست های کنترلی قرار دارد. تا زمانی که فاصله قیمت کارخانه و بازار حفظ شود و ابزارهای سرمایه گذاری جایگزین برای حفظ ارزش پول تقویت نشوند، خودرو همچنان به عنوان یکی از مقاصد اصلی نقدینگی باقی خواهد ماند؛ موضوعی که چالش سیاست گذاری در صنعت خودرو و اقتصاد کلان را پیچیده تر می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.