قیمت خودرو امروز ۲۸تیر ۱۴۰۴/چرا بازار آزاد ارزان‌تر از کارخانه است؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، قیمت خودرو امروز پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴ در حالی از سوی بنگاه‌های معاملاتی اعلام شد که بازار همچنان درگیر رکود تورمی است. این وضعیت باعث شده تا تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد خنثی شود و حتی قیمت برخی مدل‌ها در بازار آزاد پایین‌تر از نرخ کارخانه باشد.

ثبات نسبی در قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی در اولین روز معاملاتی از آخرین هفته تیرماه، نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نداشته است. اغلب محصولات با همان قیمت‌های قبلی در بنگاه‌ها عرضه می‌شوند و تنها برخی مدل‌ها با کاهش جزئی مواجه شده‌اند. برای مثال، شاهین GL که هفته گذشته با قیمت ۸۹۵ میلیون تومان معامله می‌شد، امروز با ۵ میلیون تومان کاهش به ۸۹۰ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۷ با موتور TU3 نیز بدون تغییر در سطح ۷۵۹ میلیون تومان معامله می‌شود.

کاهش قیمت در بازار خودروهای خارجی

در بازار خودروهای خارجی نیز روند کاهشی قیمت‌ها ادامه دارد. برخی خودروهای مونتاژی و وارداتی با افت قیمت در بازار آزاد مواجه شده‌اند، به‌گونه‌ای که اختلاف قابل‌توجهی میان قیمت درب کارخانه و بازار آزاد ایجاد شده است. ون اینرودز از گروه بهمن که توسط کارخانه با قیمت یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان عرضه می‌شود، در بازار آزاد تنها ۸۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. دیگنیتی پرایم نیز که به‌تازگی با قیمت دو میلیارد و شش میلیون تومان توسط کارخانه ارائه شده بود، اکنون در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و ۹۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

بازار خودرو همچنان بلاتکلیف؛ چشم‌اندازی برای خروج از رکود وجود ندارد

فاصله قیمت کارخانه و بازار، نشانه رکود معاملاتی

تحلیل‌گران بازار معتقدند تفاوت چشمگیر میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد، نشانه‌ای از عمق رکود معاملاتی در بازار خودرو است. کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان در کنار نبود تقاضای مؤثر، سبب شده تا حتی افزایش رسمی قیمت‌ها نیز نتواند باعث رشد قیمت‌ها در بازار شود. به همین دلیل بسیاری از خودروها زیر قیمت کارخانه در بازار آزاد معامله می‌شوند.

چشم‌انداز بازار خودرو در ماه‌های آینده

با توجه به شرایط فعلی، پیش‌بینی می‌شود در صورتی که روند رکود ادامه‌دار باشد، کارخانه‌ها نیز ناگزیر به بازنگری در سیاست‌های قیمتی خود خواهند بود. در غیر این صورت، شکاف میان قیمت کارخانه و بازار می‌تواند چالش‌های جدی برای خودروسازان ایجاد کند. به‌ویژه در شرایطی که خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای تلقی می‌شود، نبود انگیزه برای خرید می‌تواند به کاهش بیشتر حجم معاملات بینجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *