جدال ایران‌خودرو و تعزیرات بر سر قیمت‌گذاری/ آینده فروش در ابهام

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، کیوان پناهی، مدیر عملیات فروش ایران‌خودرو اعلام کرد که این شرکت از زمان ابلاغ حکم تعزیرات، هیچ فروش جدیدی نداشته و تنها در حال تحویل تعهدات قبلی است. وی تأکید کرد که ایران‌خودرو منتظر تعیین تکلیف نهایی سازمان تعزیرات است تا امکان آغاز فروش مجدد فراهم شود.

رشد تولید با وجود محدودیت‌ها

پناهی با اشاره به آمار منتشره در سامانه کدال گفت: تاکنون بیش از ۲۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نه تنها از رکورد سال گذشته عبور کرده، بلکه رشد ۵ درصدی و تحقق ۹۴ درصدی برنامه تولید را نشان می‌دهد. او وضعیت تولید را مطلوب دانست، اما هشدار داد که مشکلات ساختاری، از جمله هزینه‌های بالای تولید و فشارهای تحمیلی، می‌تواند صنعت خودرو را در آینده با چالش‌های جدی مواجه کند.

افزایش بدهی‌ها همزمان با افزایش تولید

مدیر عملیات فروش ایران‌خودرو توضیح داد که رشد تولید الزاماً به معنای بهبود مالی نیست و هزینه‌های بالای جاری باعث افزایش بدهی به قطعه‌سازان، سیستم بانکی و حتی مردم شده است. او تأکید کرد اگر قیمت‌گذاری اصلاح نشود، این روند به شکست خواهد انجامید. به گفته وی، سیاست‌گذاری شورای رقابت نیز در همین راستا در حال پیگیری است.

تعلیق فروش و انتظار برای رأی تعزیرات

پناهی درباره اتهام افزایش قیمت محصولات برخلاف دستورالعمل وزارت صمت گفت: این تصمیم نهایی نیست و ایران‌خودرو در حال تعامل با سازمان تعزیرات و ارائه مدارک به دستگاه قضایی است. او خاطرنشان کرد: «از زمان ابلاغ حکم تعزیرات، فروش جدیدی نداشته‌ایم و تنها در حال اجرای تعهدات گذشته هستیم.»

آینده بازار خودرو با افزایش قیمت کارخانه‌ای چه می‌شود؟

کاهش تعهدات معوق به کمترین سطح ۵ سال اخیر

وی افزود: تعداد تعهدات معوق به کمتر از ۳۰ هزار دستگاه رسیده است که در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تعهدات با تأخیر کمتر از یک ماه تحویل می‌شوند و تنها خودروی ری‌را با تأخیر بیشتر مواجه است.

تأمین نقدینگی، شرط ادامه تولید

مدیر عملیات فروش ایران‌خودرو هشدار داد که در صورت ادامه توقف فروش، تأمین نقدینگی تولید امکان‌پذیر نخواهد بود و این مسئله می‌تواند منجر به توقف خط تولید شود؛ اتفاقی که به گفته او، هزینه‌های بیشتری برای مردم به دنبال خواهد داشت. پناهی تأکید کرد که قیمت‌گذاری منصفانه می‌تواند نقش دلالان را کاهش داده و امکان خرید مستقیم برای مصرف‌کننده واقعی را فراهم کند.

بدهی‌ها و وابستگی به نظام بانکی

او درباره تسویه بدهی‌ها گفت: «اولویت ما پرداخت بدهی‌هاست اما وقتی سیستم بانکی تسهیلات نمی‌دهد و قطعه‌ساز توان تأمین ندارد، تنها راهکار، فروش و قیمت‌گذاری کارشناسی است.» وی در پایان تصریح کرد که بدون فروش، خودروساز به بن‌بست خواهد رسید و ادامه تولید ناممکن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *