تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ - ۸:۴۶
کد خبر : 15424

بن‌بست دوباره خودرو در بورس کالا

بن‌بست دوباره خودرو در بورس کالا

جلسه روز یکشنبه ۱۶ شهریور بورس کالای ایران با پذیرش سه خودروی «ری‌را»، «سورن» و «رانا» ایران خودرو همراه شد. با این حال، مخالفت وزارت صمت و شورای رقابت بار دیگر مسیر ورود خودرو به تالار نقره‌ای را مسدود کرد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، جلسه روز یکشنبه ۱۶ شهریور بورس کالای ایران با پذیرش سه خودروی «ری‌را»، «سورن» و «رانا» ایران خودرو همراه شد. با این حال، مخالفت وزارت صمت و شورای رقابت بار دیگر مسیر ورود خودرو به تالار نقره‌ای را مسدود کرد. این در حالی است که نخستین عرضه خودرو در بورس در اردیبهشت ۱۴۰۱ کلید خورد، اما تنها چند ماه بعد در بهمن همان سال متوقف شد و تاکنون هیچ خودروی سواری در این بازار عرضه نشده است. تکرار چرخه طرح و مخالفت، این پرسش را به میان آورده که اساسا فلسفه اصرار به ورود خودرو به بورس کالا با وجود مخالفت‌های قانونی چیست.

مخالفت وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس

چند ساعت پس از خبر پذیرش خودروها در بورس، مهرداد خسروی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اعلام کرد عرضه خودرو در بورس نه تنها به شفافیت بازار کمک نکرده، بلکه مشکلات تازه‌ای هم به وجود آورده است. او با صراحت از مخالفت وزارتخانه با این رویکرد سخن گفت.

موضع سازمان بورس و شورای رقابت

با وجود این مخالفت، حجت‌الله صیدی رئیس سازمان بورس تاکید کرد عرضه خودروها در بورس «به زودی» آغاز خواهد شد و علاوه بر سه مدل ایران خودرو، پنج یا شش مدل از خودروهای وارداتی نیز پذیرش شده‌اند. اما بلافاصله سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت، هم‌صدا با وزارت صمت موضع گرفت و با استناد به مصوبه ۵۴۳ و فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، هرگونه اقدامی که ناقض دستورالعمل این شورا باشد را مردود دانست. او تاکید کرد هر رفتار یا تصمیمی که موجب گمراهی سهامداران و اخلال در بازار شود، پذیرفتنی نیست.

دور باطل تصمیم‌گیری

فصل نهم قانون اصل ۴۴ بر تسهیل رقابت و منع انحصار تاکید دارد و به‌ویژه در زمینه اقداماتی همچون تبانی، محدودیت تولید و تقسیم بازار هشدار می‌دهد. استناد شورای رقابت به این بخش از قانون نشان می‌دهد که ورود خودرو به بورس کالا از دید این نهاد می‌تواند نوعی اخلال در رقابت تعبیر شود. این جدال حقوقی و اجرایی، بار دیگر نشانه‌ای از نبود هماهنگی میان نهادهای تصمیم‌گیر در صنعت خودرو و بازار سرمایه است؛ موضوعی که طی سال‌های اخیر مانع تحقق عرضه پایدار خودرو در بورس کالا شده است.

چشم‌انداز مبهم

تضاد آشکار میان موافقت سازمان بورس و مخالفت وزارت صمت و شورای رقابت، آینده این طرح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. به نظر می‌رسد سرنوشت خودرو بورسی همچنان به تصمیمات و کشمکش‌های میان نهادهای مختلف گره خورده و مشخص نیست این بار این چرخه به نتیجه خواهد رسید یا بار دیگر متوقف می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.