طبقه متوسط از سفر هوایی جا ماند/ پروازهای داخلی در آسمان گرانی

افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز مبادلهای برای بخش هوایی کشور و رشد دلاری هزینههای شرکتهای هواپیمایی موجب جهش قیمت بلیت پروازهای داخلی و حذف سفر هوایی از سبد هزینه خانوارهای طبقه متوسط شده است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز مبادلهای برای بخش هوایی کشور و رشد دلاری هزینههای شرکتهای هواپیمایی موجب جهش قیمت بلیت پروازهای داخلی و حذف سفر هوایی از سبد هزینه خانوارهای طبقه متوسط شده است.
جهش ۲۴ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی
در هفته گذشته، فهرست جدید قیمت بلیت هواپیما منتشر شد که نشاندهنده افزایش میانگین ۲۴ درصدی نرخ بلیتها است. بهعنوان نمونه، بلیت پرواز مسیر تهران ـ مشهد اکنون به حدود ۶ میلیون تومان رسیده است. این افزایش در شرایطی رخ داده که پیشتر نیز آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، پروازهای داخلی را به سفری لوکس برای بسیاری از خانوادهها تبدیل کرده بود.
تأثیر مستقیم رشد نرخ ارز بر هزینه شرکتهای هواپیمایی
بر اساس اعلام انجمن شرکتهای هواپیمایی، افزایش اخیر قیمت بلیت بهطور مستقیم ناشی از افزایش نرخ ارز تسعیر از ۷۰ هزار به ۱۰۵ هزار تومان است.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر این انجمن گفت: «حدود ۶۰ درصد از هزینههای شرکتهای هواپیمایی ارزی است و افزایش نرخ ارز، هزینههای ریالی را بهصورت تصاعدی بالا برده است. همین موضوع باعث شد میانگین نرخ بلیت در پروازهای داخلی حدود ۲۴ درصد افزایش یابد.»
او توضیح داد: «در اردیبهشتماه شورایعالی هواپیمایی، نرخ صندلی پروازی را ۴۸ دلار تعیین کرد. بهعنوان مثال، پرواز تهران ـ مشهد که حدود یک ساعت و بیست دقیقه زمان میبرد، با نرخ ارز فعلی معادل حدود ۶۰ دلار یا ۶ میلیون تومان تمام میشود.»
مالیاتها و عوارض دولتی عامل دیگر افزایش نرخها
سامانی افزود: «حدود ۱۲ درصد از هزینههای پرواز مربوط به مالیات و عوارض دولتی است که متناسب با نرخ ارز افزایش یافتهاند. اگر دولت نرخ ارز مورد نیاز شرکتهای هواپیمایی را به رقم قبلی بازگرداند، قیمت بلیتها نیز کاهش خواهد یافت.»
دستور سازمان حمایت برای بازگرداندن نرخ بلیتها
در واکنش به افزایش نرخها، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان طی نامهای رسمی به شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که باید نرخ بلیتها را به سطح قبلی بازگردانند. در این نامه تأکید شده که هرگونه تغییر در تعرفه حملونقل هوایی باید با هماهنگی دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار صورت گیرد و در غیر این صورت، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.
پاسخ انجمن شرکتهای هواپیمایی: نرخگذاری دستوری غیرقانونی است
اما انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ اعلام کرد که طبق قوانین برنامههای پنجم و ششم توسعه و رأی دیوان عدالت اداری در آذر ۱۴۰۲، پروازهای داخلی از شمول نرخگذاری دولتی خارج شدهاند. سامانی گفت: «در حال حاضر هیچگونه یارانهای به شرکتهای هواپیمایی تعلق نمیگیرد و هزینه سوخت نیز بیش از ۲۴ برابر افزایش یافته است. علاوه بر آن، عوارض فرودگاهی، خدمات ناوبری و پارکینگ همگی بر مبنای نرخ دلار آزاد محاسبه میشوند.»
افت ۱۹ درصدی مسافران هوایی در نیمه نخست سال
به گفته سامانی، در ششماهه نخست امسال تعداد مسافران هوایی ۱۹ درصد کاهش یافته است. او افزود: «در بسیاری از مسیرها، شرکتها ناچارند بلیتها را پایینتر از سقف مصوب بفروشند، زیرا بازار کشش قیمتهای جدید را ندارد.»
واکنش مجلس: بیتوجهی به معیشت مردم
عباس صوفی، رئیس کمیته حملونقل هوایی کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از افزایش قیمتها گفت: «این تصمیم بدون درنظرگرفتن وضعیت اقتصادی مردم اتخاذ شده است. هرچند قانون اجازه تعیین نرخ بر اساس بازار را داده، اما باید معیشت مردم در اولویت قرار گیرد و دستگاههای نظارتی باید هرچه سریعتر وارد عمل شوند.»
همچنین مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس، اعلام کرد: «افزایش نرخ سوخت و نوسانات ارزی باعث شده بسیاری از خانوادهها از انجام سفرهای هوایی محروم شوند.»
کارشناسان: راهکار، بازنگری در سیاست ارزی دولت است
کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای بازگشت قیمتها به سطح منطقی، دولت باید در سیاست تخصیص ارز به شرکتهای هواپیمایی بازنگری کند و شرایطی فراهم شود تا هزینههای ارزی کاهش یابد. به گفته آنها، در غیر این صورت، ادامه روند فعلی به معنای حذف کامل سفر هوایی از سبد هزینه اقشار متوسط خواهد بود.
برچسب ها :ارز مبادله ای ، ارز مسافرتی ، بلیت هواپیما ، سفر هوایی ، قیمت بلیت هواپیما ، هواپیما
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0