ادامه رشد آرام قیمت خودرو؛ بازار همچنان بدون خریدار

بازار خودرو در آستانه پایان پاییز با نشانههای پررنگتری از تعمیق رکود، استمرار تورم بالا و افت محسوس قدرت خرید مصرفکنندگان مواجه شده است. افزایش نرخ ارز در هفته جاری نیز باعث شد قیمتها در این بازار روندی صعودی و آرام به خود بگیرد، اما این تغییرات چه چشماندازی را برای آینده رقم میزند؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، بازار خودرو در آستانه پایان پاییز با نشانههای پررنگتری از تعمیق رکود، استمرار تورم بالا و افت محسوس قدرت خرید مصرفکنندگان مواجه شده است. افزایش نرخ ارز در هفته جاری نیز باعث شد قیمتها در این بازار روندی صعودی و آرام به خود بگیرد، اما این تغییرات چه چشماندازی را برای آینده رقم میزند؟
رکود بازار خودرو لایهلایه و در حال تشدید است
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو معتقد است رکود موجود ماهیتی لایهلایه دارد و بهصورت مداوم تقویت میشود. وی اشاره کرد آمارهای اخیر حاکی از تورم ۶۰ درصدی کالاهای خوراکی و تورم بالای ۵۰ درصدی در سطح کلان است؛ در حالیکه درآمد خانوارها رشد متناسبی نداشته است. همین مسئله باعث کاهش توان خرید و خروج بخش قابل توجهی از مصرفکنندگان از بازار شده است.
روند آرام افزایش قیمتها ادامه دارد
فرزانه توضیح داد که افزایش تدریجی قیمتها پس از جهش نرخ ارز و برخی تصمیمات بینالمللی شکل گرفته و احتمالاً این روند آرام اما مستمر در هفتهها و ماههای آینده نیز ادامهدار خواهد بود.
به گفته او، کاهش تولید سه خودروساز بزرگ دولتی نیز این روند را تشدید کرده است، چون آمارها نشان میدهد در هشتماهه نخست سال جاری، تولید آنها حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است.
واردات خودرو همچنان بیافق روشن
این کارشناس تصریح کرد شرایط واردات خودرو نیز امیدبخش نیست و نمیتوان انتظار داشت در کوتاهمدت تعادل عرضه و تقاضا ترمیم شود. او اضافه کرد اخبار مثبت مقطعی شاید بازار را برای چند روز آرام کند، اما در نبود نشانههای عملی و پایدار، اقتصاد واکنش معکوس نشان میدهد.
چرا مقایسه صنعت خودروی ایران با جهان بیمعناست؟
فرزانه تأکید کرد مقایسه صنعت خودرو در ایران با سایر کشورها—چه منطقهای و چه اروپایی و آمریکایی—قیاسی نادرست است. ساختار سیاستگذاری چندلایه، وابستگی شدید به تصمیمات دولتی، بروکراسی سنگین، قیمتگذاری دستوری، تعرفههای بالا و تورم ساختاری، شرایطی متفاوت از استانداردهای جهانی ایجاد کرده است.
او گفت برای هرگونه مقایسه قیمتی ابتدا باید مسیر اصلاح سیاستگذاریها مشخص و عملیاتی شود؛ در غیر این صورت این قیاسها فاقد ارزش تحلیلی هستند.
بازنگری در تعرفه واردات خودرو بیشتر شبیه هشدار است
درباره اظهارات وزیر صمت مبنی بر بازنگری در تعرفه واردات خودرو، فرزانه گفت با توجه به باقیماندن کمتر از دو ماه تا پایان سال و تعطیلات پیشرو، عملیاتی شدن این تصمیم بسیار بعید است. او این اظهارات را بیشتر «اولتیماتوم دوستانه» ارزیابی کرد تا یک برنامه واقعی.
اولتیماتوم برای حرکت به سمت فناوریهای نوین با واقعیتها همخوان نیست
او افزود اولتیماتوم رئیسجمهوری برای حرکت صنعت خودرو به سمت تکنولوژیهای نوین نیز با وضعیت فعلی صنعت—که درگیر مسائل روزمره و بقاست—همخوانی ندارد.
تمرکز سیاستگذاران همچنان بر حمایت از خودروسازان داخلی است
فرزانه توضیح داد که اصلاح واقعی تعرفهها نیازمند کاهش جدی آنها به سطوح دو تا سه درصدی مانند برخی کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ در غیر این صورت تأثیر ملموسی در بازار دیده نخواهد شد. ساختار سیاستگذاری فعلی همچنان از خودروسازان و مونتاژکاران حمایت میکند و این جهتگیری مانعی برای آزادسازی واقعی واردات است.
کاهش واقعی قیمت خودرو تنها زمانی ممکن است که چند شرط همزمان محقق شود
او در پایان تأکید کرد واردات میتواند به کاهش پایدار قیمتها کمک کند، اما فقط در صورتی که چند شرط کلیدی همزمان محقق شوند:
تعرفه پایین، تیراژ بالای واردات، اشباع بازار، و حذف بروکراسیهای سنگین.
بررسی شرایط فعلی نشان میدهد تحقق همزمان این مولفهها فعلاً دور از دسترس است و بنابراین چشمانداز کوتاهمدت بازار خودرو همچنان با رکود، تورم و رشد آرام قیمتها همراه خواهد بود.
برچسب ها :بازار خودرو ، خودرو ، رکود خودرو ، قیمت خودرو ، واردات خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0