رکود در بازار شب عید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، شور و هیجان همیشگی در بازارهای تهران به چشم نمیخورد و رکود کاملا حس می شود. گزارشها حاکی از آن است که هم خریداران و هم فروشندگان از وضعیت فعلی بازار رضایت چندانی ندارند.
نارضایتی خریداران از قیمتهای نجومی و کیفیت پایین
یکی از مهمترین دلایل نارضایتی خریداران، قیمتهای بالای اجناس است. بسیاری از مردم معتقدند که قیمتها با کیفیت کالاها همخوانی ندارد و قدرت خرید آنها به شدت کاهش یافته است. در برخی از بازارها، مانند سلسبیل، خلوتی و کمرونقی به چشم میخورد و مردم تنها برای تماشا به بازار میآیند.
علاوه بر این، برخی از خریداران از کیفیت پایین اجناس، بهویژه در نمایشگاههای بهاره، گلایه دارند. آنها معتقدند که اجناس بیکیفیت با قیمتهای پایین عرضه میشوند. همچنین، گزارشهایی از افزایش کیفقاپی در بازارها نیز منتشر شده است که باعث نگرانی خریداران شده است.
فروشندگان؛ قربانیان گرانی و کاهش قدرت خرید
فروشندگان نیز از وضعیت فعلی بازار ناراضی هستند. آنها معتقدند که فروش آنها نسبت به سالهای گذشته به شدت کاهش یافته است و بسیاری از آنها با مشکلات مالی، مانند عدم توانایی در پرداخت اجاره مغازه، مواجه هستند.
گرانی اجناس نیز یکی دیگر از مشکلات فروشندگان است. آنها معتقدند که با قیمتهای فعلی، نمیتوانند اجناس جدید را جایگزین کنند و این موضوع باعث کاهش بیشتر فروش آنها میشود.
نمایشگاههای بهاره؛ پناهگاه اقشار کمدرآمد
در این میان، نمایشگاههای بهاره با وجود کیفیت پایین اجناس، به دلیل قیمتهای پایینتر، مورد استقبال برخی از افراد قرار میگیرند. به نظر میرسد که این نمایشگاهها به پناهگاهی برای اقشار کمدرآمد تبدیل شدهاند که توانایی خرید از بازارهای اصلی را ندارند.
رکود در بازار پوشاک؛ بازنشستگان در حاشیه
گزارشها نشان میدهد که رکود در بازار پوشاک بیشتر از سایر بخشها است. قشر سالخورده و میانسال، بهویژه بازنشستگان، به دلیل میزان اندک عیدی واریزی، نقش کمتری در این بازار دارند و ترجیح میدهند به خرید آجیل و خواروبار بسنده کنند.
تبلیغات حراج؛ ترفندی برای جذب مشتری
در بعضی مراکز خرید، برای جذب مردم به داخل مغازه از تبلیغات حراج استفاده میکنند، اما وقتی وارد مغازه یا پاساژ میشویم، میبینیم که خبری از آن قیمت مورد انتظار وجود ندارد.