تعرفه های ترامپ 900 میلیون دلار هزینه به اپل تحمیل کرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، طبق گزارش‌های مالی جدید، شرکت اپل تنها در فصل اخیر به‌دلیل تعرفه‌های تجاری با ۹۰۰ میلیون دلار هزینه اضافی مواجه شده است. این عدد گویای فشار روزافزون بر غول‌های فناوری در فضای ناپایدار تجاری است؛ فضایی که شرکت‌هایی نظیر اپل و آمازون را با اختلال در زنجیره تامین و افت تقاضا روبرو کرده، در حالی که شرکت‌های تبلیغ‌محور مانند آلفابت و متا فعلاً رشد را تجربه می‌کنند.

شکاف عمیق میان مدل‌های درآمدی

صورت‌های مالی اخیر نشان می‌دهد فشار تعرفه‌ها تأثیر یکسانی بر شرکت‌های فناوری نگذاشته است. شرکت‌هایی که درآمدشان بیشتر به خرید مصرف‌کنندگان وابسته است، مانند اپل، آمازون، Airbnb و Block با افت عملکرد روبرو شده‌اند، اما شرکت‌هایی با مدل تبلیغ‌محور مانند آلفابت (گوگل) و متا (فیسبوک) در مقابل، فعلاً مقاومت نشان داده‌اند؛ هرچند آن‌ها نیز نسبت به کاهش هزینه‌های تبلیغاتی به‌ویژه در بازار آسیا هشدار داده‌اند.

تغییر اجباری در زنجیره تامین اپل

اپل که حالا به نمونه‌ای بارز از پیامدهای تعرفه‌های آمریکا بدل شده، بخشی از زنجیره تامین خود را به هند، ویتنام و احتمالا برزیل منتقل کرده تا از هزینه‌های ناشی از تعرفه‌های سنگین بر واردات از چین در امان بماند. تیم کوک اعلام کرده با توجه به عدم قطعیت در سیاست‌های تجاری، پیش‌بینی شرایط آینده بسیار دشوار شده است.

وضعیت آمازون زیر سایه تعرفه‌ها

آمازون نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کند. این شرکت به‌دلیل وابستگی شدید به فروشندگانی که محصولات خود را از چین ارسال می‌کنند، تحت تأثیر افزایش تعرفه‌ها و لغو معافیت کالاهای زیر ۸۰۰ دلار قرار گرفته است. با این حال، بخش تبلیغات آمازون با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته، نقطه روشن عملکرد این شرکت در فصل جاری بوده است.

تردید در مسیر رشد تبلیغات

شرکت‌هایی مثل آلفابت و متا که بخش اعظم درآمدشان از تبلیغات است، فعلاً توانسته‌اند رشد را حفظ کنند. با این حال، هر دو شرکت هشدار داده‌اند که شرایط ناپایدار اقتصادی در بازارهایی مثل آسیا ممکن است بر درآمدهای آتی تأثیر منفی بگذارد. مدیران متا اعلام کرده‌اند که برخی تبلیغ‌دهندگان آسیایی، به‌ویژه در حوزه تجارت الکترونیک، هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند.

آینده نامطمئن شرکت‌های فناوری

در نهایت، شرکت‌هایی که می‌توانند با سرعت بیشتری به تحولات تجاری واکنش نشان دهند و زنجیره تامین خود را بازسازی یا مدل درآمدی خود را متنوع کنند، شانس بیشتری برای حفظ جایگاه خواهند داشت. در غیر این صورت، فشار تعرفه‌ها و بی‌ثباتی بازارها می‌تواند عملکرد مالی آن‌ها را در فصول آینده تهدید کند.

2 thoughts on “تعرفه های ترامپ 900 میلیون دلار هزینه به اپل تحمیل کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *