بنزین سوپر وارداتی؛ سوخت لوکس دهک‌های بالا در جایگاه‌های خاص

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، وزیر نفت اعلام کرده است که از شهریورماه عرضه بنزین سوپر وارداتی توسط بخش خصوصی در برخی جایگاه‌های خاص آغاز خواهد شد. او قیمت این نوع بنزین را بیش از ۵۰ هزار تومان عنوان کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به وابستگی قیمت بنزین وارداتی به نرخ ارز و اختلاف قیمت آن در کشورهای مختلف، بهای هر لیتر می‌تواند بین ۴۱ هزار تا ۷۷ هزار تومان متغیر باشد.

هزینه سوخت‌گیری با بنزین سوپر وارداتی
با این نرخ‌ها، هزینه پر کردن یک باک ۵۰ لیتری خودرو بین دو میلیون تا سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خواهد بود. این بدان معناست که مصرف‌کنندگان بنزین سوپر وارداتی در ماه به‌طور میانگین باید حدود ۱۲ میلیون تومان فقط برای سوخت خودرو هزینه کنند؛ رقمی که بخش بزرگی از جامعه توان پرداخت آن را ندارند و این سوخت عملاً برای دهک‌های بالای درآمدی قابل‌استفاده خواهد بود.

تضاد در سیاست‌گذاری سوخت و استاندارد خودروها
این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که کیفیت بخش زیادی از بنزین تولید داخل پایین بوده و تنها ۲۹.۲ درصد آن مطابق استاندارد یورو۴ و یورو۵ است. از سوی دیگر، خودروسازان از سال ۱۳۹۳ ملزم به رعایت استاندارد یورو۴ در محصولات خود شده‌اند. این تناقض باعث شده بسیاری از خودروهای تولید داخل که بر اساس استاندارد یورو۴ ساخته شده‌اند، به دلیل نبود سوخت استاندارد، با استهلاک سریع موتور مواجه شوند.

یارانه نقدی ۷۵۰هزار نفر تاکنون قطع شد، مرحله نهایی در راه است

ابلاغ قانون مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی؛ کدام بازارها تحت تأثیر قرار می‌گیرند؟

چالش کیفیت پایین بنزین داخلی
طبق قانون هوای پاک، اگر توزیع بنزین در کشور از ۸۵ میلیون لیتر در روز فراتر رود، وزارت نفت الزامی به عرضه بنزین یورو۴ ندارد. مصرف بنزین از سال ۱۳۹۷ تاکنون همواره بالای این میزان بوده و به همین دلیل کیفیت بنزین فدای کمیت شده است. این موضوع به‌طور مستقیم به افزایش استهلاک خودروها و نیاز مکرر به تعمیر قطعاتی منجر شده که اغلب وارداتی هستند.

هزینه‌های پنهان استهلاک خودروها
قطعات حساسی مانند توربوشارژر و سیستم‌های پاشش مستقیم سوخت که در بسیاری از خودروهای جدید وجود دارند، به‌شدت نسبت به کیفیت سوخت حساس هستند. خرابی این قطعات هزینه‌های سنگینی به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کند و از آنجا که عمدتاً وارداتی هستند، فشار مضاعفی بر منابع ارزی کشور نیز وارد می‌آورند. به این ترتیب، سیاست آزادسازی واردات بنزین سوپر برای کاهش بار مالی دولت، عملاً با افزایش هزینه‌های پنهان در حوزه واردات قطعات و نگهداری خودروها همراه خواهد شد.

بنزین سوپر؛ کالای لوکس برای عده‌ای محدود
در شرایطی که بخش عمده مردم توانایی خرید بنزین سوپر وارداتی با قیمت‌های بالای ۵۰ هزار تومان را ندارند، این سوخت عملاً تنها برای گروه محدودی از مصرف‌کنندگان در دسترس خواهد بود. در حالی که با توجه به الزام خودروسازان به رعایت استاندارد یورو۴، بخش بزرگی از خودروها در کشور نیاز به سوخت باکیفیت دارند، سیاست‌های موجود تنها دسترسی اقلیت پردرآمد جامعه را به این سوخت فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *