بحران قیمتگذاری خودرو؛ چرا مصوبه جدید شورای رقابت عملی نیست؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، رضا طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از وضعیت فعلی بازار خودرو، مصوبه اخیر شورای رقابت درباره قیمتگذاری خودرو را بسیار پرایراد دانست و گفت: «این مصوبه به خودروسازان اجازه داده قیمتها را خود اعلام کنند و سازمان حمایت فقط در صورت گرانفروشی ورود کند. اما هیچ زمانبندی واقعی برای بررسی قیمتها وجود ندارد و اجرای آن تقریبا غیرممکن است.»
بحران در تولید و قیمتگذاری خودرو
طاهری با اشاره به کاهش جدی تولید خودرو اظهار داشت: «وضعیت خودرو از لحاظ تولید، قیمت، حکمرانی و مالکیت با مشکلات جدی روبهروست. اگر نموداری از شاخصهای مختلف رسم کنیم، همه پارامترها نزولی هستند.» وی افزود: «افزایش واردات در ماههای اخیر ناشی از ثبت سفارشهای قدیمی بوده و اثر سفارشهای جدید چند ماه بعد مشخص خواهد شد. تولید داخل نیز بهشدت کاهش یافته و نسبت به برنامههای دولت قبل قابل مقایسه نیست.»
تصمیمات متناقض در قیمتگذاری
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با مروری بر روند تصمیمگیری در سالهای اخیر بیان کرد: «تا سال ۱۴۰۰ شورای رقابت مسئول قیمتگذاری خودرو بود، سپس این وظیفه به ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت واگذار شد که نتیجه مطلوبی نداشت. در نهایت دوباره شورای رقابت مسئول شد و سازمان حمایت تنها نقش نظارتی ایفا میکند. اما آخرین مصوبه، کار را پیچیدهتر کرده و شفافیت لازم وجود ندارد.»
بهرامی ارضاقدس: خصوصیسازی ایرانخودرو، نقطه عطف صنعت خودرو
واگذاری مدیریت ایرانخودرو و چالشهای خصوصیسازی نیمهکاره
حذف خودروهای اقتصادی به زیان بازار
طاهری تاکید کرد: «نیاز واقعی کشور حداقل یکونیم میلیون دستگاه خودرو در سال است. اما طی سه تا چهار سال گذشته تولید نصف شده و واردات نیز انجام نشده است. در این شرایط حذف خودروهای اقتصادی هیچ منطق اقتصادی ندارد. خودرو باید واقعی قیمتگذاری شود، زیانده نباشد و بخشی از درآمد آن صرف تحقیق و توسعه شود.»
ناکامی خصوصیسازی خودروسازان
وی در ادامه به تجربه خصوصیسازی ایران خودرو اشاره کرد و گفت: «کاملا مخالف خصوصیسازی هستم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. طی چند ماه اخیر تولید ایران خودرو و سایپا کاهش یافته، در حالی که ارز بیشتری هم دریافت کردهاند. بنابراین تجربه خصوصیسازی در این مدت موفق نبوده است.»
ضعف حکمرانی در صنعت خودرو
این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: «در چند ماه اخیر حکمرانی مناسبی در صنعت خودرو دیده نمیشود. وزارت صمت باید مسائل صنعت خودرو را بهصورت متمرکز دنبال کند. ارزش واقعی شرکتها و زنجیره قطعهسازی در خصوصیسازی نادیده گرفته میشود. اگر دولت قصد مداخله دارد، باید در وهله نخست حکمرانی و مدیریت خود را اصلاح کند.»