بازار ۱۰۰میلیارد تومانی عروسکهای لبوبو در ایران

گزارش تازه مرکز پژوهشهای مجلس از گسترش چشمگیر بازار عروسکهای لفوفو (مدل تقلبی عروسکهای برند لبوبو) در ایران خبر میدهد. بر اساس این گزارش، ارزش این بازار به حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، گزارش تازه مرکز پژوهشهای مجلس از گسترش چشمگیر بازار عروسکهای لفوفو (مدل تقلبی عروسکهای برند لبوبو) در ایران خبر میدهد. بر اساس این گزارش، ارزش این بازار به حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
رشد بازار عروسکهای تقلبی در ایران
برآورد انجامشده بر پایه بررسی قیمت نسخههای مختلف عروسکهای کپیشده از برندهای خارجی، دادههای فروش شرکتهای منطقهای و تحلیل بازار داخلی است. بر اساس این پژوهش، بخش قابلتوجهی از این عروسکها در بازار آزاد ایران عرضه میشود و سهم برندهای اصلی در مقایسه با نسخههای تقلبی بسیار محدود است.
گردش حدود ۲۰۰ هزار عروسک در بازار ایران
اسناد مالی شرکت بینالمللی پاپمارت نشان میدهد فروش کل این برند در غرب آسیا کمتر از یک میلیون واحد بوده است. با توجه به این دادهها، برآورد میشود حدود ۲۰۰ هزار واحد از عروسکهای این برند (اعم از اصلی و تقلبی) در بازار ایران گردش داشته باشد.
تفاوت قیمت بین نسخه اصلی و تقلبی
میانگین قیمت نمونههای باکیفیت و نزدیک به نسخه اصلی حدود ۸۰۰ هزار تومان و برای مدلهای تقلبی حدود ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است. با احتساب میانگین نرخ ۱۰۰ هزار تومان برای هر دلار، ارزش دلاری این بازار تقریباً یک میلیون دلار تخمین زده میشود.
سیطره نسخههای تقلبی بر بازار و پیامدهای فرهنگی
نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بخش عمده بازار در اختیار تولیدکنندگان اصلی نیست، بلکه توسط عرضهکنندگان نسخههای کپی و تقلبی کنترل میشود. کارشناسان معتقدند این روند نشانهای از نشت سرمایه فرهنگی و اقتصادی از بخش صنایع خلاق کشور است؛ موضوعی که میتواند در بلندمدت به تضعیف تولید داخلی و کاهش رقابتپذیری برندهای ایرانی منجر شود.
برچسب ها :اقتصاد ، بازار ، تولید داخلی ، عروسک ، عروسک لبوبو ، گردش مالی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0