قیمت نجومی بیامو و مرسدس در ایران/ اختلاف چندبرابری با بهای واقعی

تازهترین بررسیها از بازار خودروهای وارداتی در آبان ۱۴۰۴ نشان میدهد شکاف عمیقی میان قیمت واقعی و بهای فروش در بازار آزاد ایجاد شده است. در حالی که تعرفههای واردات و نرخ ارز مبنای مشخصی برای تعیین قیمت نهایی خودروهای لوکس محسوب میشود، در عمل قیمتگذاری در بازار ایران بهصورت سلیقهای و بر پایه عرضه محدود و تقاضای احساسی انجام میگیرد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، تازهترین بررسیها از بازار خودروهای وارداتی در آبان ۱۴۰۴ نشان میدهد شکاف عمیقی میان قیمت واقعی و بهای فروش در بازار آزاد ایجاد شده است. در حالی که تعرفههای واردات و نرخ ارز مبنای مشخصی برای تعیین قیمت نهایی خودروهای لوکس محسوب میشود، در عمل قیمتگذاری در بازار ایران بهصورت سلیقهای و بر پایه عرضه محدود و تقاضای احساسی انجام میگیرد.
اختلاف چندبرابری قیمت خودروهای وارداتی با ارزش واقعی
بهعنوان نمونه، بیامو X۲ sDrive۲۰i که با احتساب تعرفه ۴۰درصدی باید قیمتی کمتر از پنج میلیارد تومان داشته باشد، از سوی فروشندگان تا ۲۱ میلیارد تومان آگهی شده است؛ یعنی بیش از چهار برابر بهای واقعی. همین روند در دیگر مدلهای وارداتی نیز دیده میشود.
مرسدسبنز C200L هیبرید و A180L که با هزینهای در محدوده ۳.۴ تا ۴.۲ میلیارد تومان وارد کشور شدهاند، در بازار آزاد تا ۱۶ میلیارد تومان معامله میشوند. بهعلاوه، بیامو ۲۲۵i Active Tourer که ارزش نهایی آن حدود ۴ تا ۵.۸ میلیارد تومان برآورد میشود، در بازار داخلی گاهی بیش از سه برابر بهای وارداتی خود قیمتگذاری میشود.
حتی در مورد بیامو 320i نیز وضعیت مشابهی مشاهده میشود؛ خودرویی که باید نهایتاً ۵.۸ میلیارد تومان قیمت داشته باشد، در نسخههای کارکرده بازار تا ۷ میلیارد تومان قیمت خورده است.
قیمتگذاری سلیقهای در سایه نبود نظارت
کارشناسان میگویند فقدان نظارت بر نحوه قیمتگذاری خودروهای لوکس، موجب شده تا فروشندگان بر اساس برداشت شخصی، میزان عرضه و هزینههای نگهداری، بهای نهایی را تعیین کنند. به این ترتیب، خودروهایی که با هزینهای بین ۴ تا ۶ میلیارد تومان وارد کشور شدهاند، اکنون با قیمتهای نجومی بین ۱۲ تا ۲۰ میلیارد تومان در آگهیهای فروش دیده میشوند.
جدول مقایسهای قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران
| برند و مدل | ارزش گمرکی (یورو) | تعرفه واردات | قیمت تخمینی نهایی (میلیارد تومان) | قیمت بازار (میلیارد تومان) |
|---|---|---|---|---|
| مرسدسبنز C200L (1.5L) | 35 هزار | 15٪ | 4 – 4.2 | 12 – 16.5 |
| مرسدسبنز A180L (1.3L) | 28,516 | 20٪ | 3.4 – 3.5 | 8 – 11 |
| مرسدسبنز A180 سدان (1.3L) | 28 هزار | 20٪ | 3.4 – 3.5 | 8 |
| مرسدسبنز A180 هاچبک (1.3L) | 29 هزار | 20٪ | 3.4 – 3.6 | 8 |
| مرسدسبنز GLA200 (1.3L) | 32,927 | 20٪ | 4 – 4.1 | – |
| مرسدسبنز GLB200 (1.3L) | 33,811 | 20٪ | 4.1 – 4.2 | 12.5 – 19.5 |
| بیامو 320i (2.0L) | 40 هزار | 40٪ | 5.6 – 5.8 | کارکرده تا 7 |
| بیامو 225i Active Tourer (1.5L) | 32 هزار | 20٪ | 4 – 4.2 | 13 – 16.5 |
| بیامو 120i (1.5L) | 28 هزار | 20٪ | 3.5 – 3.6 | – |
| بیامو i120 (برقی) | 36 هزار | 4٪ | 3 – 3.1 | – |
| بیامو X2 sDrive20i (1.5L) | 34 هزار | 40٪ | 4.2 – 4.4 | 12 – 21 |
قیمتهای جدول بدون احتساب مالیات و هزینه شمارهگذاری (۱۰ درصد) محاسبه شدهاند.
چشمانداز بازار خودروهای لوکس در ایران
بررسیها نشان میدهد در نبود شفافیت قیمتی و نظارت مؤثر، بازار خودروهای لوکس عملاً به بازاری انحصاری و محدود بدل شده است که قیمتها نه بر پایه منطق اقتصادی، بلکه بر اساس جو روانی و کمبود عرضه تعیین میشوند. کارشناسان هشدار میدهند در صورت تداوم این وضعیت، فاصله میان ارزش واقعی و قیمت بازار بیشتر شده و مسیر واردات رسمی نیز با اختلال مواجه خواهد شد.
برچسب ها :بازار خودرو ، تعرفه واردات خودرو ، خودرو ، خودروهای لوکس ، خودروهای وارداتی ، قیمت خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0