کورس قیمتی خودروها در آذر؛ وارداتی ها رکورد زدند

بازار خودرو در آذرماه یکی از ملتهب ترین دوره های خود در سال های اخیر را پشت سر گذاشت؛ دوره ای که در آن خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی همزمان و با شتابی فراتر از رشد نرخ ارز، مسیر افزایشی قیمت را طی کردند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، بازار خودرو در آذرماه یکی از ملتهب ترین دوره های خود در سال های اخیر را پشت سر گذاشت؛ دوره ای که در آن خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی همزمان و با شتابی فراتر از رشد نرخ ارز، مسیر افزایشی قیمت را طی کردند. بررسی ها نشان می دهد میانگین رشد قیمت در هر سه گروه بیش از ۲۰ درصد بوده و رکورد بازدهی ماه نهم سال به نام خودروهای وارداتی ثبت شده است؛ اتفاقی که تحت تاثیر رشد نرخ دلار، انتظارات تورمی، اختلال در واردات و سیاستگذاری ناپایدار رخ داد.
رشد همزمان قیمت در سه بازار خودرو
بررسی داده های قیمتی ۳۰ محصول داخلی، مونتاژی و وارداتی از ابتدای آذر تا روزهای پایانی ماه نشان می دهد بازار خودرو به طور کامل در وضعیت ملتهب قرار داشته است. در این بازه، قیمت خودروهای داخلی به طور میانگین ۲۱۲.۵ میلیون تومان معادل ۱۹.۶ درصد افزایش یافته است. خودروهای مونتاژی نیز رشد متوسط ۴۸۲.۵ میلیون تومانی معادل ۲۱.۴ درصد را تجربه کردند. در این میان، وارداتی ها با میانگین افزایش یک میلیارد و ۷۵ میلیون تومان و رشد ۲۲.۸ درصدی، بیشترین بازدهی را به نام خود ثبت کردند.
این در حالی است که نرخ دلار آزاد از ابتدای آذر تا روزهای پایانی ماه حدود ۱۶.۵ درصد رشد داشته و از ۱۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان به محدوده ۱۳۲ هزار تومان رسیده است. مقایسه این دو روند نشان می دهد رشد قیمت خودرو حتی از افزایش نرخ ارز نیز جلوتر حرکت کرده که بیانگر نقش پررنگ انتظارات تورمی و نااطمینانی های اقتصادی است.
اثر تحریم و سیاستگذاری بر التهاب بازار
در کنار رشد نرخ ارز، افزایش انتظارات تورمی ناشی از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، نقش مهمی در تشدید التهاب بازار خودرو داشته است. فعال سازی مکانیسم ماشه و تشدید تحریم ها موجب سخت تر شدن واردات قطعات برای خودروسازان داخلی و مونتاژی و پیچیده تر شدن فرآیند واردات خودرو شده است. این مساله از یک سو عرضه را محدود کرده و از سوی دیگر منابع ارزی کشور را تحت فشار قرار داده که نتیجه آن کاهش تخصیص ارز به حوزه خودرو بوده است.
در کنار این عوامل، سرگیجه سیاستگذاری خودرویی نیز به افزایش نااطمینانی در بازار دامن زده است. نابسامانی در ابلاغ آیین نامه ها، تاخیر در تخصیص ارز و بلاتکلیفی تعرفه های واردات تا آبان ماه، تصویر روشنی از نبود یک سیاست منسجم در این بخش ارائه می دهد؛ شرایطی که زمینه ساز افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت ها شده است.
رشد قیمت داخلی ها زیر سایه دلالی
بازار خودروهای داخلی در آذرماه با رشد قابل توجهی مواجه شد. بررسی ۱۰ محصول داخلی نشان می دهد میانگین افزایش قیمت این گروه به بیش از ۲۱۲ میلیون تومان رسیده است. یکی از عوامل اصلی این رشد، شکاف عمیق قیمت میان کارخانه و بازار است که اکنون از مرز ۴۰ درصد عبور کرده و جذابیت بالایی برای فعالیت دلالان ایجاد کرده است. خرید از کارخانه و فروش در بازار تنها در شرایطی سودآور است که سطح قیمت ها در بازار بالا باقی بماند و همین موضوع به تشدید فعالیت واسطه ها و رشد قیمت ها منجر شده است.
در این میان، پژو پارس ELX-XU7P رکورددار رشد قیمت داخلی ها بوده و بهای آن از یک میلیارد و ۸۵ میلیون تومان در ابتدای آذر به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در روزهای پایانی ماه رسیده است. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال نیز با رشد بیش از ۳۰۰ میلیون تومانی در رتبه بعدی قرار دارد. در مقابل، کمترین رشد قیمت به کوییک دنده ای تعلق داشته که افزایش آن حدود ۸۰ میلیون تومان بوده است.
مونتاژی ها و اثر تشدید تحریم ها
خودروهای مونتاژی نیز از موج افزایش قیمت در امان نماندند. کاهش عرضه به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم های جدید و افت فعالیت خودروسازان چینی در ایران، از عوامل اصلی رشد قیمت این گروه به شمار می رود. تحریم های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل، فشار بیشتری نسبت به تحریم های ثانویه ایجاد کرده و امکان دور زدن آنها را برای شرکای خارجی دشوارتر کرده است.
در این گروه، KMC T8 با رشد ۹۰۰ میلیون تومانی و افزایش ۳۷.۵ درصدی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد. پس از آن، لاماری ایما و فونیکس آریزو ۶ پرو نیز رشدهای قابل توجهی را تجربه کردند. در مقابل، ریسپکت پرایم کمترین افزایش قیمت را در میان مونتاژی ها داشته است.
وارداتی ها؛ پیشتاز افزایش قیمت
بازار خودروهای وارداتی بیشترین بازدهی قیمتی آذرماه را به خود اختصاص داد. واردات قطره چکانی، محدودیت های ارزی و عدم تخصیص منابع پیش بینی شده در بودجه، موجب شده خودروهای موجود در بازار با شتاب بالایی افزایش قیمت را تجربه کنند. حتی با وجود اعلام تخصیص دو میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو، عملا منابعی در اختیار واردکنندگان قرار نگرفته و همین موضوع فشار قیمتی را تشدید کرده است.
در میان وارداتی ها، فولکس واگن ID.4 با رشد بیش از دو میلیارد تومان و افزایش ۴۳.۷ درصدی رکورددار بوده است. پس از آن اشکودا سوپرب با رشد یک میلیارد تومانی در رتبه بعدی قرار دارد. کمترین رشد قیمت نیز به BMW e-Drive اختصاص داشته که با وجود افزایش ۸۰۰ میلیون تومانی، رشد درصدی کمتری نسبت به سایر وارداتی ها ثبت کرده است.
مجموع این تحولات نشان می دهد بازار خودرو در آذرماه نه تنها تحت تاثیر نرخ ارز، بلکه بیش از آن متاثر از نااطمینانی های اقتصادی، سیاستگذاری ناپایدار و محدودیت های عرضه بوده و تا زمانی که این متغیرها اصلاح نشوند، آرامش به این بازار باز نخواهد گشت.
برچسب ها :خودرو ، خودروهای وارداتی ، قیمت خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0