چرا سود بازرگانی خودروهای وارداتی کم نشد؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، با وجود کاهش سود بازرگانی قطعات خودروهای مونتاژی در سال ۱۴۰۴، سود بازرگانی خودروهای وارداتی نو و کارکرده بدون تغییر باقی مانده است؛ موضوعی که در کنار جهش نرخ ارز محاسباتی گمرکی، نگرانیهایی جدی در خصوص افزایش قیمت خودروهای وارداتی ایجاد کرده است.
بیتوجهی به هشدارهای تورمی
پس از ابلاغ احکام بودجه ۱۴۰۴ و جهش نرخ محاسباتی ارز از ۲۸۵۰۰ به ۷۰۰۰۰ تومان در گمرک، کارشناسان نسبت به تبعات تورمی این تصمیمات بهویژه در حوزه واردات خودرو هشدار دادند. با وجود این هشدارها، دولت تغییری در سود بازرگانی خودروهای وارداتی اعمال نکرده و سود بازرگانی ۹۶ درصدی همچنان برقرار است.
اصلاحات نصفهنیمه؛ فقط برای قطعات مونتاژی
در حالی که نرخ سود بازرگانی قطعات خودروهای مونتاژی با کاهش قابل توجهی همراه بوده، خودروهای وارداتی بنزینی همچنان از کاهش تعرفه محروم ماندهاند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که پیشتر دولت وعده داده بود در هفتههای آتی درباره حقوق ورودی خودروهای بنزینی تجدیدنظر خواهد کرد؛ وعدهای که تاکنون عملیاتی نشده است.
سقوط قیمت طلا و سکه در پی افت نرخ دلار
حمایت از مستاجران با وام ۴۰۰ میلیون تومانی تصویب شد
نقش لابیها و عدم تحقق وعده دولت
جداول تعرفهای جدید ابلاغشده برای سال ۱۴۰۴ نشان میدهد خودروهایی با سود بازرگانی بالای ۹۰ درصد مشمول کاهش تعرفه نشدهاند. این در حالی است که دولت کاهش سود بازرگانی خودروهای وارداتی را یکی از محورهای کنترل بازار معرفی کرده بود، اما بهنظر میرسد فشار لابیهای پشتپرده مانع از تحقق این سیاست شده است.
احتمال جهش شدید قیمت خودروهای وارداتی
افزایش نرخ ارز محاسباتی در گمرک در کنار عدم کاهش سود بازرگانی خودروهای وارداتی، ترکیبی تورمی ایجاد کرده که میتواند قیمت این خودروها را بهشدت افزایش دهد. به باور کارشناسان، برای جلوگیری از این بحران قیمتی، لازم است دولت هرچه سریعتر نسبت به کاهش سود بازرگانی خودروهای غیرهیبریدی نیز اقدام کند.
بازپینگ: آغاز پرداخت معوقات متناسبسازی بازنشستگان تامین اجتماعی از امروز - سرمایه و بورس