علت کمبود روغن در بازار چیست؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، اکبر فتحی، معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، درباره کاهش عرضه روغن در بازار گفت: کمبود روغن ارتباطی با مشکلات ارزی ندارد، بلکه به بلاتکلیفی در تعیین مالیات بر ارزش افزوده بازمیگردد. وی اظهار امیدواری کرد که این موضوع هفته آینده در صحن مجلس تعیینتکلیف شود.
واردکنندگان منتظر تعیین مالیات هستند
فتحی تأکید کرد که روغن مورد نیاز کشور تامین شده اما به دلیل عدم تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده، واردکنندگان از عرضه آن به بازار خودداری میکنند. روغنهایی که اکنون به صورت محدود در بازار توزیع میشوند، مربوط به تولیدات قبلی هستند. به گفته او، در صورت مشخص شدن تکلیف مالیاتی، مشکل عرضه نیز رفع خواهد شد.
بلاتکلیفی درباره نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده روغن
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نرخ مالیات سال گذشته (۱ درصد) گفت: امسال قرار است طبق قانون بودجه این نرخ به ۱۰ درصد افزایش یابد. اما دولت با ارائه لایحهای دو فوریتی به مجلس قصد داشت نرخ را در همان ۱ درصد نگه دارد. با این حال، این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه رأی نیاورد و اکنون قرار است در صحن مجلس بررسی شود.
واردات روغن در جریان است
فتحی تاکید کرد که مشکلی در واردات روغن و دانههای روغنی وجود ندارد و بسیاری از سفارشهای ثبتشده وارد بنادر کشور شدهاند. وی گفت: آنچه موجب کاهش عرضه شده، فقط موضوع نرخ مالیات و تأثیر آن بر قیمت نهایی برای مصرفکننده است.
وابستگی ۹۰ درصدی به واردات روغن
معاون برنامهریزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که ایران حدود ۹۰ درصد به واردات روغن وابسته است. هرچند با آغاز فصل برداشت، دانههای روغنی داخلی نیز در حال ورود به کارخانهها هستند و وزارتخانه طبق برنامه توسعه، مأمور به افزایش سطح زیر کشت این محصولات است.
راهکار کاهش واردات و افزایش تولید داخلی
فتحی با اشاره به اینکه تولید دانههای روغنی در کشور هنوز توان رقابت با محصولات دیگر را ندارد، گفت: یا باید قیمت خرید تضمینی بالا رود یا یارانه و حمایتهای مشخصی از کشاورزان صورت گیرد. در غیر اینصورت، کشاورزان تمایل به کاشت این محصولات نخواهند داشت. هدف این است که سهم تولید داخلی در تأمین روغن افزایش یافته و از واردات ۹۰ درصدی کاسته شود. برنامه این است که دستکم ۲۰ درصد از نیاز کشور از تولید داخل تأمین شود تا به سمت خوداتکایی حرکت کنیم.