سه رشته بیمه ای که بیشترین شکایات مردمی را دارند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، بر اساس داده های منتشرشده از سوی بیمه مرکزی، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۴ تعداد ۴۷۵۰ شکایت بیمه ای از سوی بیمه گذاران و ذی نفعان بیمه نامه ها به ثبت رسیده که سه رشته بیمه شخص ثالث، درمان و بدنه اتومبیل بیشترین میزان شکایات را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار عملکرد صنعت بیمه تا پایان اردیبهشت ماه، ۷۷ درصد از کل حق بیمه های صادر شده و ۴۴ درصد از تعداد کل بیمه نامه ها به همین سه رشته اختصاص داشته است؛ سهمی که به خوبی نشان دهنده نقش پررنگ این رشته ها در بازار بیمه کشور است.

توزیع شکایات بیمه ای و وضعیت رسیدگی

در مجموع ۳۳۸۱ شکایت از ۴۷۵۰ مورد ثبت شده تا پایان خردادماه رسیدگی و مختومه شده و ۱۳۶۹ شکایت همچنان در دست بررسی است. از میان شکایات رسیدگی شده، ۱۶۳۵ شکایت وارد و ۱۷۴۶ شکایت ناوارد تشخیص داده شده اند. بنابراین تاکنون به ۷۱.۱ درصد از شکایات ثبت شده رسیدگی و ۲۸.۸ درصد در حال بررسی است. از نظر کیفیت شکایات مختومه، ۳۴.۴ درصد وارد و ۳۶.۷ درصد ناوارد بوده اند.

جزئیات شکایات سه رشته بیمه ای پرچالش

بیمه شخص ثالث با ۲۱۱۹ شکایت ثبت شده در صدر قرار دارد که از این تعداد ۱۵۱۸ مورد رسیدگی شده و ۶۰۱ مورد در حال بررسی است. در بین شکایات بررسی شده، ۸۲۸ شکایت وارد و ۶۹۰ شکایت ناوارد بوده است؛ یعنی ۷۱ درصد از شکایات رسیدگی شده و از کل شکایات نیز ۳۹ درصد وارد بوده اند.

بیمه درمان با ۱۲۲۸ شکایت ثبت شده رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. تاکنون ۸۶۳ شکایت رسیدگی و ۳۶۵ شکایت در حال بررسی است. ۳۶۸ شکایت وارد و ۴۹۵ مورد ناوارد بوده که به معنی ۳۰ درصد شکایت وارد و ۴۰ درصد ناوارد است.

بیمه بدنه اتومبیل نیز با ۵۷۷ شکایت در رتبه سوم قرار دارد. ۴۴۲ شکایت رسیدگی شده که ۱۹۸ شکایت وارد و ۲۴۴ شکایت ناوارد بوده است. ۱۳۵ شکایت نیز هنوز در حال بررسی است.

الزام استعلام کدپستی از سامانه املاک برای صدور بیمه‌نامه اجرایی شد

درآمد ۴۴۰ هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه در سال ۱۴۰۳ / پرداخت ۵۹ درصدی خسارت‌ها

سهم این سه رشته از صنعت بیمه کشور

براساس عملکرد دوماهه صنعت بیمه تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۴، بیش از ۱۱.۸ میلیون فقره بیمه نامه به ارزش ۱۲۱ هزار میلیارد تومان صادر شده که بیش از ۴.۱ میلیون فقره مربوط به بیمه شخص ثالث به ارزش ۲۱ همت، ۴۸۵ هزار فقره بیمه نامه درمان به ارزش ۶۸ همت و ۷۳۲ هزار فقره بیمه نامه بدنه اتومبیل به ارزش ۴ همت بوده است. در مجموع، این سه رشته بیش از ۷۷ درصد از کل حق بیمه تولیدی و ۴۴ درصد از تعداد بیمه نامه های صادر شده را به خود اختصاص داده اند.

جمع بندی: تمرکز شکایات در رشته های پرنفوذ

آمار منتشر شده از بیمه مرکزی حاکی از آن است که عمده شکایات در رشته هایی متمرکز شده اند که بیشترین سهم را از بازار دارند. این مساله ضمن هشدار به شرکت های بیمه درباره کیفیت خدمات در رشته های پرتراکنش، بر لزوم بهبود فرایند رسیدگی و ارتقاء رضایت مشتریان در این بخش ها تاکید می کند. انتظار می رود با شفافیت آماری و نظارت دقیق تر، عملکرد شرکت های بیمه ای در ماه های آینده بهبود یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *