تصویب سود ۵۵۰ریالی برای سهامداران غکورش در مجمع
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنعت غذایی کورش (غکورش) با حضور ۸۶.۶ درصدی سهامداران برگزار شد. در این مجمع، مدیران شرکت به تشریح عملکرد مالی و عملیاتی سال مالی گذشته پرداختند و همچنین برنامههای آتی این مجموعه بزرگ صنایع غذایی کشور را تبیین کردند.
عملکرد تولیدی و توسعهای شرکت
مدیران غکورش اعلام کردند که فروشگاههای زنجیرهای افق کورش طی ماه گذشته بیش از ۱۶ هزار تن روغن به فروش رساندهاند که نشان از جایگاه تثبیتشده برند در بازار مصرف دارد. وجود دو کارخانه فعال، علاوه بر کاهش ریسکهای تولید، به افزایش تنوع در سبد محصولات شرکت کمک کرده است. همچنین شرکت با هدف افزایش ظرفیت، فاز عمرانی توسعه تولید گالن ۴۵۰ تنی در اشتهارد را آغاز کرده که با بهرهبرداری از آن، تولید روغن شرکت تا ۵۰ درصد رشد خواهد کرد.
پروژه استراتژیک احداث مخازن ذخیرهسازی در بندر انزلی نیز با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست. این پروژه یکی از زیرساختهای کلیدی برای پشتیبانی از صادرات محصولات روغنی محسوب میشود. در حوزه زیرساخت انرژی نیز، پروژهای برای تولید برق اضطراری از طریق دیزل ژنراتور به منظور افزایش پایداری برق کارخانهها آغاز شده است.
بازدهی صندوقهای بورسی در تیر۱۴۰۴ از طلا و دلار پیشی گرفت
وضعیت پرداخت سود سهام عدالت ۱۴۰۲؛ ۶شرکت هنوز تسویه نکردهاند
تحولات مالی و اثرات سیاستهای ارزی
شرکت در سال مالی گذشته بهدلیل تغییر سیاستهای ارزی، با کاهش قابل توجه سود مواجه شد. خروج از سیستم ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی و حرکت به سمت ارز ترکیبی، همراه با الزام به خرید دانههای روغنی از کشاورزان داخلی با نرخ تضمینی، موجب شد حدود هزار میلیارد تومان از سود شرکت کاسته شود. با این حال، شرکت پیشبینی کرده که در سال ۱۴۰۴ بتواند بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد.
در پایان جلسه مجمع، با تصویب سهامداران مقرر شد به ازای هر سهم ۵۵۰ ریال سود نقدی تقسیم شود. زمان پرداخت سود نیز ۱۱ مردادماه اعلام شده است.
جایگاه بازار و فرصتهای صادراتی
غکورش همچنان یکی از بازیگران اصلی صنعت روغن نباتی کشور است و طبق اعلام مدیران شرکت، سهم بازار آن به لحاظ ریالی در این بخش بیش از ۲۵ درصد برآورد میشود. مدیران تأکید کردند که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی برای واردات روغن خام و صدور مجوزهای لازم، این شرکت توانایی صادرات محصولات روغنی به بازارهای خارجی را دارد.
هزینه حملونقل نیز یکی از چالشهای زنجیره تأمین است؛ بهطوریکه حمل روغن از مالزی تنها ۸ دلار هزینه دارد، اما واردات از روسیه حدود ۶۰ دلار هزینه در پی دارد که در تصمیمگیریهای تجاری غکورش اثرگذار خواهد بود.