معادله پیچیده تاکسیهای بابک زنجانی؛ هزینه ۱.۵میلیاردی و بازگشت سرمایه ۶ساله

پروژه تاکسیهای بابک زنجانی این روزها به یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات حوزه حملونقل و اقتصاد شهری تبدیل شده است. معرفی ۳۰۰ دستگاه تویوتا bZ3X بهعنوان تاکسیهای متعلق به شرکت او، پرسشهای جدی در خصوص هزینهها، مدل درآمدی و حتی محل فعالیت این خودروها به وجود آورده است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس و به نقل از فرارو، پروژه تاکسیهای بابک زنجانی این روزها به یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات حوزه حملونقل و اقتصاد شهری تبدیل شده است. معرفی ۳۰۰ دستگاه تویوتا bZ3X بهعنوان تاکسیهای متعلق به شرکت او، پرسشهای جدی در خصوص هزینهها، مدل درآمدی و حتی محل فعالیت این خودروها به وجود آورده است.
هزینه واقعی تاکسیهای بابک زنجانی
بر اساس برآوردها، هر کدام از خودروهای تویوتا bZ3X که در چین بین ۱۵ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارند، پس از ورود به ایران و احتساب تعرفه گمرکی حدود ۴ درصدی، با بهایی نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در اختیار شرکت بابک زنجانی قرار گرفتهاند. این در حالی است که در ابتدا اعلام شده بود تنها ۵۰ نسخه از این خودروها وارد کشور شدهاند، اما در تیرماه امسال ۳۰۰ دستگاه از آنها در تهران رویت شد.
مدل درآمدی تاکسیهای برقی
بابک زنجانی تأکید دارد کرایه تاکسیهای برقی او از رقبای بازار بالاتر نخواهد بود و یکی از دلایل این ادعا حذف کمیسیون شرکت از رانندگان است. بر اساس دادههای رسمی اسنپ، رانندگان تماموقت این پلتفرم در سال گذشته بهطور متوسط ماهانه ۴۱ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان درآمد داشتهاند. اگر همین رقم برای تاکسیهای زنجانی در نظر گرفته شود و پس از کسر هزینههایی مانند استهلاک و سوخت (۵ میلیون تومان) و پرداخت حداقل حقوق وزارت کار به راننده (۱۳.۹ میلیون تومان)، سود خالص ماهانه هر تاکسی حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان خواهد بود. با این حساب، سرمایه اولیه ۱.۵ میلیارد تومانی برای هر خودرو تازه پس از حدود ۷۵ ماه (بیش از ۶ سال) بازگشت خواهد داشت.
ابهامات جدید و بحث انتقال تاکسیها
در حالی که تصور میشد تاکسیهای برقی بابک زنجانی قرار است در تهران فعال شوند، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد این خودروها به تهران تعلق ندارند و پلاک آنها برای فعالیت در کرج صادر شده است. این اظهارات، ابهامات تازهای درباره آینده این پروژه ایجاد کرده و پرسشهای جدیتری درباره هدفگذاری اقتصادی آن به وجود آورده است.
واکنشها به مدل سرمایهگذاری
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، نیز به این پروژه واکنش نشان داده و در کانال تلگرامی خود نوشته است: با سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد تومانی روی هر خودرو، امکان کسب ماهانه ۲۹ میلیون تومان سود بانکی وجود داشت. او پرسیده است چرا یک سرمایهگذار باید چنین رقم بزرگی را وارد پروژهای کند که بازگشت سرمایه آن بیش از ۶ سال زمان میبرد و از نظر اقتصادی چندان توجیهپذیر نیست.
تاکسیهای بابک زنجانی چه از منظر هزینه اولیه و چه از زاویه سودآوری، پروژهای پرابهام به نظر میرسند. از طرفی هزینه بالای خرید خودروها و از سوی دیگر زمان طولانی بازگشت سرمایه، این طرح را به گزینهای کمصرفه تبدیل کرده است. افزون بر این، تغییر مقصد فعالیت این تاکسیها از تهران به کرج، پرسشهای تازهای درباره اهداف و آینده این پروژه مطرح کرده است.
برچسب ها :بابک زنجانی ، بانک مرکزی ، تاکسی بابک زنجانی ، خودروهای وارداتی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0