زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به ۳۱۰ همت رسید

آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان، در نشست خبری امروز اعلام کرد که صورتهای مالی حسابرسیشده خودروسازان بزرگ کشور نشان میدهد فروش دو خودروساز اصلی ۵۲۱ همت و هزینه مالی آنها ۴۶ همت بوده است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان، در نشست خبری امروز اعلام کرد که صورتهای مالی حسابرسیشده خودروسازان بزرگ کشور نشان میدهد فروش دو خودروساز اصلی ۵۲۱ همت و هزینه مالی آنها ۴۶ همت بوده است. همچنین افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی داراییها سال گذشته ۴۰۰۸ همت اعلام شد که فقط شامل این دو خودروساز میشود.
زیان انباشته و بدهی خودروسازان
محبینژاد افزود که در پایان سال گذشته، زیان انباشته این شرکتها ۲۵۸ همت و جمع بدهی جاری آنها ۵۷۳ همت بوده و امروز، در تاریخ ۲۲ شهریور، این رقم به ۳۱۰ همت رسیده است. با وجود افزایش ارزش بازار به ۶۴۰ همت، زیانها همچنان رو به رشد است و مطالبات تعیینتکلیفنشده زنجیره تأمین نیز به ۱۶۰ همت رسیده است.
روشهای تامین مالی و آیندهفروشی
وی ادامه داد که خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی از روشهایی مانند خرید دین، صدور چک، السی داخلی و اوراق گام برای تأمین مالی استفاده میکنند که در واقع نوعی آیندهفروشی است. در صورتی که فعالیت صنعت خودرو متوقف شود، دو خودروساز بزرگ ۱۲۰ همت بدهکار خواهند بود و به طور متوسط ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پاس کردن اسناد گذشته نیاز دارند.
عملکرد ایران خودرو و سایپا
محبینژاد گفت که ایران خودرو اخیراً امکان تسویه ۶۰ روزه از محل اعتبار قطعهسازان را فراهم کرده و ظرف سه تا چهار هفته گذشته حدود ۱۵ همت اسناد مالی در اختیار قطعهسازان قرار داده است، اما سایپا به دلیل شرایط مالی نامناسب این پیشنهاد را نپذیرفته است. با این حال، بدهی جاری دو خودروساز بزرگ به ۶۲۰ همت رسیده و مشکلات مالی همچنان پابرجاست.
کاهش تولید خودرو
وی افزود که در پنجماهه نخست امسال، تولید خودرو در کل کشور ۱۹ درصد کاهش یافته است و بخش سواری ۱۶ درصد کاهش داشته است. در مردادماه تولید سواری ۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت، اما ایران خودرو توانست در همین ماه ۲۶ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته داشته باشد و تجمیعی تا پایان مرداد، رشد مثبت دو درصد را ثبت کند. سایپا اما با کاهش شدید ورودی مالی، کاهش تولید ۳۰ درصدی تا پایان مرداد را تجربه کرده است.
چالشهای نقدینگی و فروش
محبینژاد تصریح کرد که تحقق برنامه تولید وزارت صمت بدون مدیریت منابع مالی امکانپذیر نیست و در صورتی که فروش خودروسازان باز نشود یا اقدام مشترکی برای تأمین منابع صورت نگیرد، روند تولید متوقف خواهد شد. وی هشدار داد که زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به ۳۱۰ همت رسیده و تنها اختلاف قیمت ۱۵ همت ایران خودرو نمونهای از عمق این زیانهاست.
اثر سیاستهای دستوری و چندجزیرهای
دبیر انجمن قطعهسازان تاکید کرد که سیستم چندجزیرهای تصمیمگیری و قیمتگذاری دستوری عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو است. اختلاف میان مجلس، دولت، وزارت صمت و بخش خصوصی موجب شده تولیدکنندگان و مصرفکنندگان زیان ببینند و کیفیت خودرو در سطح حداقلی باقی بماند.
راهکارهای فوری و میانمدت
وی افزود که نیاز به تزریق نقدینگی فوری حداقل ۱۰ همت برای هر خودروساز وجود دارد تا بتوان از افت تولید و توقف زنجیره تأمین جلوگیری کرد. همچنین اصلاح فرآیند قیمتگذاری خودرو و همگرایی تصمیمگیران از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت اجتنابناپذیر است تا صنعت خودرو از وضعیت فرسایشی خارج شود.
برچسب ها :ایران خودرو و سایپا ، تولید خودرو ، تولید خودروسازان ، خودرو ، زیان انباشته خودروسازان ، سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0