بحران تامین مواد اولیه در خودرو سازی ایران

صورتهای مالی خودروسازان در پنج ماه نخست سال 1404 نشان میدهد که مشکل تامین مواد اولیه به یک چالش جدی در صنعت خودرو تبدیل شده است. از همان ماههای ابتدایی سال، گزارشهایی مانند شامخ و همچنین اظهارنظر کارشناسان از کاهش موجودی انبارها خبر داده بودند؛ موضوعی که اکنون آمارهای رسمی کدال نیز آن را تایید میکند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، صورتهای مالی خودروسازان در پنج ماه نخست سال 1404 نشان میدهد که مشکل تامین مواد اولیه به یک چالش جدی در صنعت خودرو تبدیل شده است. از همان ماههای ابتدایی سال، گزارشهایی مانند شامخ و همچنین اظهارنظر کارشناسان از کاهش موجودی انبارها خبر داده بودند؛ موضوعی که اکنون آمارهای رسمی کدال نیز آن را تایید میکند.
تاثیر رشد قیمتها بر هزینه خودروسازان
آمار شامخ مردادماه نشان میدهد شاخص هزینه تامین مواد اولیه که در تیر 76 واحد ثبت شده بود، در مرداد به 89.3 واحد رسید و بالاترین میزان امسال را به ثبت رساند. این در حالی است که شاخص موجودی مواد اولیه از 41.1 واحد در تیر به 31.7 واحد در مرداد سقوط کرد و رکورد کمترین سطح امسال را زد. چنین روندی نشان میدهد که خودروسازان و قطعهسازان همزمان با رشد شدید قیمتها، با کاهش دسترسی به مواد اولیه نیز روبهرو هستند.
افت خرید مواد اولیه در سایپا و پارسخودرو
بر اساس دادههای کدال، سایپا طی پنج ماه نخست امسال 37.6 همت برای خرید مواد اولیه هزینه کرده است؛ رقمی که در مدت مشابه سال گذشته 49.3 همت بود. به این ترتیب هزینه خرید مواد اولیه در این شرکت 23.7 درصد افت داشته و با توجه به رشد قیمت خودرو و قطعات، حجم خرید احتمالا کاهش بیشتری را تجربه کرده است. در پارسخودرو نیز روند مشابهی دیده میشود؛ این شرکت از ابتدای امسال تا پایان مرداد 8.8 همت برای مواد اولیه هزینه کرده، در حالی که رقم مشابه سال گذشته 10.8 همت بوده است. بنابراین هزینه خرید مواد اولیه در پارسخودرو 18.5 درصد کاهش داشته است.
ابهام در وضعیت ایرانخودرو
گزارش پنج ماهه ایرانخودرو جزئیات مربوط به خرید مواد اولیه سال گذشته را منتشر نکرده است. تنها رقمی که در گزارش به آن اشاره شده، هزینه 111.8 همتی خرید مواد اولیه در پنج ماه نخست سال جاری است. نبود دادههای مقایسهای، ارزیابی دقیق وضعیت این خودروساز را دشوار کرده است.
چشمانداز تولید خودروهای ناقص
با توجه به کاهش هزینه و حجم خرید مواد اولیه، چشمانداز تولید خودروسازان چندان روشن نیست. کارشناسان پیشبینی میکنند که در ماههای آینده احتمال افزایش تولید خودروهای ناقص بالا خواهد بود؛ چرا که خودروسازان در شرایط کمبود قطعه معمولا ترجیح میدهند خط تولید را متوقف نکنند و خودروهای نیمهکامل تولید شده را بعدا با تامین قطعات تکمیل کنند.
برچسب ها :خودرو ، خودروسازی ، صنعت خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0