تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۸
کد خبر : 16543

درآمد واقعی گاری‌ چرخی‌های بازار تهران چقدر است؟

درآمد واقعی گاری‌ چرخی‌های بازار تهران چقدر است؟

در دل پرهیاهوی بازار بزرگ تهران، جایی میان گذرهای تودرتو و شلوغ، مردانی روزگار می‌گذرانند که با گاری‌چرخی‌های خود، بارهای سنگین را از کوچه‌ای به کوچه دیگر می‌کشانند. آنان که از سپیده‌دم تا غروب، با توان بازوانشان چرخ‌های اقتصاد خرد بازار را می‌گردانند؛ کارگرانی که درآمدشان نه آن‌قدر بالاست که در فضای مجازی شایع شده، بلکه در بهترین حالت روزی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عایدشان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، در دل پرهیاهوی بازار بزرگ تهران، جایی میان گذرهای تودرتو و شلوغ، مردانی روزگار می‌گذرانند که با گاری‌چرخی‌های خود، بارهای سنگین را از کوچه‌ای به کوچه دیگر می‌کشانند. آنان که از سپیده‌دم تا غروب، با توان بازوانشان چرخ‌های اقتصاد خرد بازار را می‌گردانند؛ کارگرانی که درآمدشان نه آن‌قدر بالاست که در فضای مجازی شایع شده، بلکه در بهترین حالت روزی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عایدشان می‌شود.

فرمول دستمزد باربران بازار؛ وزن بار به‌علاوه طول مسیر

در بازار بزرگ، بارها تنوع بسیاری دارند؛ از طاقه‌های ۲۰ تا ۶۰ کیلویی پارچه گرفته تا تخته‌فرش‌های ۱۲ و ۱۸ متری، کارتن‌های جهیزیه، بسته‌های مواد خوراکی یا پوشاک. مسیرهای حمل نیز از کوچه مروی و گذر اُرسی‌دوزها گرفته تا سبزه‌میدان و پاچنار گسترده است. وسیله حمل بار نیز در تعیین نرخ دستمزد تأثیر مستقیم دارد؛ حمل بار با گاری‌چرخی، کول‌بر یا موتورسیکلت، هرکدام تعرفه‌ای متفاوت دارند. نوید، یکی از باربران خیابان خیام، می‌گوید: «چرخی زیاد شده، کار کم. خیلی از مغازه‌دارها خودشون یه گاری خریدن تا هزینه باربری ندن. ما هم با روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومن باید بسازیم.»

مظنه باربری توافقی است، نه مصوب

در بازار، نرخ مشخصی برای باربری وجود ندارد. همه‌چیز به وزن بار، مسیر، تنگی گذرها و البته چانه‌زنی طرفین بستگی دارد. باربرها و صاحبان بار سر قیمت توافق می‌کنند؛ گاه بر سر چند ده هزار تومان دقایقی طولانی بحث می‌شود. یکی از باربران جوان که از کردستان به تهران آمده، می‌گوید: «باربرهای قدیمی جاهای خاصی رو قرق کردن. ما که تازه‌کاریم و مشتری ثابت نداریم، روزی ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومن درمیاریم.»

ورود ممنوعی که به قیمت بالاتر تمام می‌شود

از آنجا که ورود موتورسیکلت به تیمچه‌ها، دالان‌ها و سراهای اصلی بازار ممنوع است، دستمزد باربران در این محدوده‌ها بیشتر محاسبه می‌شود. جمعه، یکی از باربران سرای جعفری، توضیح می‌دهد: «بارهای سنگین رو از ته مولوی تا بازار سلطانی با ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان میاریم. ولی چنین باری هر روز گیر نمیاد. اگر مشتری بشناستت و بهت اعتماد کنه، علاوه بر مزد، یه شیرینی یا انعام هم میده. روزی نهایتاً ۵ تا ۷ مسیر با میانگین ۲۰۰ هزار تومن کار داریم.»

جابجایی جهیزیه؛ یکی از پرسودترین مسیرها

یکی از پرتقاضاترین خدمات باربری در بازار، حمل جهیزیه است. زانیار، باربری که چند کارتن از وسایل آشپزخانه را روی گاری‌اش چیده، می‌گوید: «از چهارسوق تا گلوبندک، بار جهیزیه رو با ۴۰۰ هزار تومن می‌برم. مسیرش کوتاهه اما بار سنگینه و باید مراقب شکستنی‌ها باشم.» او با خنده اضافه می‌کند: «مشتری می‌گه گرونه، اما نمی‌دونه توی این بازار چقدر کار سخت پیدا میشه!»

چرخ‌هایی که روزی را می‌چرخانند

بازار بزرگ، قلب تپنده اقتصاد سنتی تهران است و گاری‌چرخی‌ها در سکوت و ازدحام، ستون‌های پنهان این ساختارند. صدای چرخ‌هایشان در همهمه مغازه‌داران، مشتریان و دستفروش‌ها گم می‌شود، اما هنوز هم نقش آن‌ها در پویایی بازار انکارناپذیر است. برای این مردان، هر مسیر، داستانی از تلاش و تاب‌آوری است و هر بار سنگین، تکرار روزمره‌ای از نبرد با معیشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.