بازار خودرو همسو با دلار؛ تغییر رفتار قیمتی پس از سالها

بررسیهای جدید از روند قیمتی خودروهای داخلی و مونتاژی نشان میدهد که از نیمه شهریورماه تاکنون، بهای دلاری خودروهای داخلی با وجود رشد محسوس نرخ ارز و موج تورمی اخیر در بازار خودرو، تقریباً ثابت مانده است، در حالی که خودروهای مونتاژی افزایش قیمت دلاری را تجربه کردهاند. این موضوع نشانگر تغییر رفتار بازار خودرو در برابر نوسانات ارزی نسبت به سالهای گذشته است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، بررسیهای جدید از روند قیمتی خودروهای داخلی و مونتاژی نشان میدهد که از نیمه شهریورماه تاکنون، بهای دلاری خودروهای داخلی با وجود رشد محسوس نرخ ارز و موج تورمی اخیر در بازار خودرو، تقریباً ثابت مانده است، در حالی که خودروهای مونتاژی افزایش قیمت دلاری را تجربه کردهاند. این موضوع نشانگر تغییر رفتار بازار خودرو در برابر نوسانات ارزی نسبت به سالهای گذشته است.
ثبات بهای دلاری خودروهای داخلی در برابر رشد دلار
بر اساس دادههای منتشرشده، در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا روز گذشته، میانگین بهای دلاری خودروهای داخلی تنها حدود ۱۳۰ دلار معادل ۰.۶ درصد کاهش یافته و میتوان آن را تقریباً ثابت در نظر گرفت. این در حالی است که نرخ دلار از ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان افزایش یافته است. به این ترتیب، خودروهای داخلی تقریباً پا به پای نرخ ارز رشد کردهاند و برخلاف دورههای پیشین، نه از دلار عقب ماندهاند و نه جهش مضاعفی نسبت به آن داشتهاند.
افزایش بهای دلاری خودروهای مونتاژی
در مقابل، خودروهای مونتاژی به طور میانگین ۴۸۷ دلار یا ۲.۱ درصد افزایش قیمت دلاری داشتهاند. در میان آنها، بیشترین رشد متعلق به فیدلیتی پرایم ۷ نفره با افزایش ۱۷۹۲ دلاری و رشد ۷.۷ درصدی بوده است. همچنین مدلهایی نظیر MVM X22 پرو و چری آریزو ۵ به ترتیب ۰.۷ و ۱.۲ درصد افزایش قیمت دلاری را ثبت کردند. تنها مدل جک J4 کاهش ۱۰۵ دلاری (۱ درصدی) را تجربه کرد.
کاهش وابستگی مستقیم بازار خودرو به نرخ ارز
بررسی روندهای قیمتی از سال ۱۳۹۶ تاکنون نشان میدهد که در گذشته، قیمت خودرو معمولاً سریعتر و شدیدتر از نرخ ارز افزایش مییافت. اما از میانه سال گذشته تا اوایل شهریور امسال، این پیوند سنتی تا حدی تضعیف شد و حتی در مقاطعی افزایش نرخ ارز تأثیر چندانی بر بازار خودرو نداشت. با این حال، در ماههای اخیر بازار خودرو و بازار ارز دوباره هممسیر شدهاند و هر دو با سرعتی نزدیک به هم حرکت میکنند.
فاصله کیفیت خودروهای داخلی با قیمت دلاری جهانی
دادهها نشان میدهد که برخی از خودروهای داخلی اکنون با قیمتهایی بالاتر از ۱۲ هزار دلار معامله میشوند، در حالی که در بازارهای جهانی، خودروهایی با همین محدوده قیمتی از نظر فناوری، کیفیت ساخت و ایمنی در سطحی بسیار بالاتر قرار دارند. برای نمونه، در بازار هند، خودروهایی مانند ماروتی سوزوکی آلتو K10 و رنو کوئید با قیمتهایی بین ۶ تا ۱۱ هزار دلار عرضه میشوند. در چین نیز خودروهای برقی اقتصادی مانند وولینگ هونگگوانگ مینی EV و BYD Seagull با قیمتهایی در بازه ۵ تا ۱۳ هزار دلار از محبوبترین گزینههای بازار هستند.
شکاف قیمتی و کیفی میان خودروهای ایران و جهان
در حالی که خودروهای داخلی ایران از نظر دلاری در محدوده خودروهای اقتصادی جهان قرار گرفتهاند، سطح فناوری و ایمنی آنها قابل مقایسه با مدلهای جهانی نیست. این اختلاف نشان میدهد که رشد دلاری قیمت خودرو در کشور، بیشتر ناشی از هزینههای غیرتولیدی، محدودیت واردات و ساختار انحصاری بازار بوده است تا ارتقای واقعی در کیفیت یا فناوری محصول. به همین دلیل، مصرفکننده ایرانی عملاً برای خودرویی با سطح فنی پایینتر، مبلغی معادل یا حتی بیش از خودروهای اقتصادی روز جهان پرداخت میکند.
برچسب ها :افزایش قیمت خودرو ، افزایش قیمت دلار ، بازار خودرو ، خودرو ، خودروهای مونتاژی ، خودروی داخلی ، قیمت خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0