تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۸:۴۵
کد خبر : 16750

افت شاخص تولید و فروش خودرو در نیمه اول سال

افت شاخص تولید و فروش خودرو در نیمه اول سال

بر اساس تازه‌ترین آمار بازوی پژوهشی مجلس، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات در شهریورماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، به ترتیب با افزایش ۱۹.۵ و ۲۶.۴ درصدی همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، بر اساس تازه‌ترین آمار بازوی پژوهشی مجلس، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات در شهریورماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، به ترتیب با افزایش ۱۹.۵ و ۲۶.۴ درصدی همراه شده است.

کاهش شش‌ماهه شاخص‌ها

با وجود رشد ماهانه، مقایسه شاخص‌های خودرو و قطعات در شش‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۳ کاهش را نشان می‌دهد. شاخص تولید این بخش بر مبنای شرکت‌های بورسی در شهریورماه نسبت به ماه قبل افزایش ۲۸.۹ درصدی و شاخص فروش افزایش ۳۱.۴ درصدی داشته است، اما رشد شش‌ماهه نسبت به سال گذشته کاهش ۵.۲ درصدی تولید و کاهش چهار درصدی فروش را نشان می‌دهد.

نقش رشته فعالیت‌های شاخص‌ساز

در شهریورماه، شاخص تولید بخش صنعت نیز مبتنی بر شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به شهریور پارسال با افزایش ۲.۲ درصدی و نسبت به ماه قبل با رشد ۱۰.۸ درصدی مواجه شد. رشته فعالیت خودرو و قطعات در کنار دارو و فلزات پایه بیشترین سهم را در این رشد داشتند. شاخص فروش بخش صنعت نیز نسبت به شهریور پارسال ۱۳.۳ درصد و نسبت به مردادماه امسال ۱۶.۱ درصد افزایش داشت که خودرو و قطعات همراه با کاشی و سرامیک و دارو بیشترین اثرگذاری را در آن داشتند.

تداوم وضعیت ماه قبل

رشد شاخص تولید و فروش در شهریورماه نسبت به مردادماه نیز ادامه یافته است. در مردادماه، شاخص تولید خودرو و قطعات نسبت به مرداد سال قبل ۰.۸ درصد و نسبت به تیرماه امسال هشت درصد رشد داشت. شاخص فروش نیز نسبت به مرداد سال گذشته ۰.۴ درصد و نسبت به تیرماه ۱۷.۳ درصد افزایش یافته بود.

دلایل کاهش شاخص‌های شش‌ماهه

فعال‌سازی مکانیسم ماشه و آثار روانی آن، رشد انتظارات تورمی، اختلافات قیمتی میان سیاستگذار و خودروساز و موانع خصوصی‌سازی از مهم‌ترین دلایل کاهش شاخص تولید و فروش از ابتدای سال جاری عنوان شده است. بازوی پژوهشی مجلس پیش‌تر اعلام کرده بود که فعال شدن اسنپ‌بک اقتصاد ایران را در کوتاه‌مدت با تکانه‌های روانی و افزایش نااطمینانی مواجه می‌کند، هرچند اثرات بلندمدت آن محدود خواهد بود.

اثرات سیاست‌های مداخله‌ای

با بازگشت تحریم‌های بین‌المللی، نگرانی‌ها درباره تشدید روند افت تولید و فروش خودرو افزایش یافته است. از سوی دیگر، سیاستگذار همچنان به دخالت‌های گسترده ادامه می‌دهد و تغییر نقش به مدیریت واقعی مشاهده نمی‌شود. این مداخله‌گری اخیرا در کشمکش خودرویی بر سر افزایش جزئی قیمت محصولات خودروساز نمود پیدا کرده که نتیجه آن افت تولید، کاهش فروش و رشد قیمت‌ها در بازار خودرو است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.