تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۸
کد خبر : 17354

زیان عملیاتی ایران‌خودرو ۳۳ درصد بیشتر شد

زیان عملیاتی ایران‌خودرو ۳۳ درصد بیشتر شد

تازه‌ترین صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال نشان می‌دهد ایران‌خودرو با وجود رشد بیش از ۵۰ درصدی درآمد در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، همچنان زیان‌ده است و زیان انباشته این خودروساز به رقم سنگین ۱۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، تازه‌ترین صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال نشان می‌دهد ایران‌خودرو با وجود رشد بیش از ۵۰ درصدی درآمد در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، همچنان زیان‌ده است و زیان انباشته این خودروساز به رقم سنگین ۱۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. این عدد گویای آن است که بزرگ‌ترین خودروساز کشور همچنان در مسیر زیان‌دهی ساختاری قرار دارد و نتوانسته از افزایش قیمت خودروها برای بهبود عملکرد مالی خود بهره ببرد.

رشد درآمد، تداوم زیان

ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست سال جاری ۲۱۲ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان فروش ثبت کرده که نسبت به رقم ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال، زیان خالص شرکت نه‌تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش ۱۸ درصدی به ۱۳ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان رسیده است. کارشناسان معتقدند رشد هزینه‌های اداری و مالی و ضعف مدیریت نقدینگی، اثر مثبت افزایش درآمد را خنثی کرده است.

سود ناخالص شکننده در سایه رشد هزینه‌ها

صورت‌های مالی نشان می‌دهد بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به ۲۱۰ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان رسیده که نسبت به ۱۴۱ هزار و ۵۱۶ میلیارد تومان سال قبل ۴۹ درصد افزایش یافته است. هرچند این رشد کمی پایین‌تر از رشد فروش بوده، اما تنها باعث شده شرکت از زیان ناخالص دو هزار و ۱۱۶ میلیارد تومانی به سود ناچیز هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان برسد؛ سودی که به گفته کارشناسان «شکننده و غیرپایدار» است و تنها از محل گران‌تر شدن خودروها به‌دست آمده است.

هزینه‌های اداری افسارگسیخته

افزایش بی‌سابقه هزینه‌های عمومی و اداری یکی از دلایل اصلی تداوم زیاندهی ایران‌خودرو است. این هزینه‌ها از ۶ هزار و ۷۱۸ میلیارد تومان در نیمه نخست ۱۴۰۳ به ۱۱ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان در نیمه نخست امسال رسیده‌اند؛ رشد ۶۹ درصدی که بخش بزرگی از درآمد جدید شرکت را بلعیده است. به‌بیان دیگر، به جای سرمایه‌گذاری در تولید یا توسعه فناوری، منابع شرکت صرف پوشش هزینه‌های جاری و ناکارآمدی‌های ساختاری شده است.

هزینه‌های مالی؛ سایه سنگین بدهی‌ها

هزینه‌های مالی ایران‌خودرو در نیمه نخست امسال پنج هزار و ۶۹ میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به سال قبل رشد دو درصدی دارد. با وجود رشد محدود، بدهی سنگین و اتکای بالا به تسهیلات بانکی با نرخ‌های بالا موجب شده فشار مالی همچنان ادامه یابد. تراز مالی نامتوازن و عدم کنترل بدهی‌ها باعث شده این بخش سهم بزرگی از زیان عملیاتی شرکت را تشکیل دهد.

زیان خالص؛ ترکیب تلخ هزینه و ناکارآمدی

در مجموع، ایران‌خودرو در نیمه نخست ۱۴۰۴ با زیان خالص ۱۳ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان مواجه بوده، در حالی که سال قبل این رقم ۱۱ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومان بود. زیان عملیاتی نیز از هفت هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان به ۱۰ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان افزایش یافته که رشد ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب، رشد قیمت خودروها و افزایش فروش نتوانسته ساختار زیان‌ده شرکت را اصلاح کند و همچنان «کارخانه تولید زیان» لقب می‌گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.