تغییر رفتار متقاضیان در فروش ایران خودرو؛ هجوم به طرحهای فوری و بیمیلی به پیشفروش

نهمین دوره قرعهکشی طرح فروش محصولات ایران خودرو روز گذشته با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد. در این دوره مجموع متقاضیان به ۴ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۹۷ نفر رسید، در حالی که در دوره هشتم بیش از ۵ میلیون و ۶۵۵ هزار نفر ثبتنام کرده بودند. این آمار نشاندهنده کاهش حدود ۱۷ درصدی استقبال خریداران از جدیدترین طرح فروش بزرگترین خودروساز کشور است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، نهمین دوره قرعهکشی طرح فروش محصولات ایران خودرو روز گذشته با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد. در این دوره مجموع متقاضیان به ۴ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۹۷ نفر رسید، در حالی که در دوره هشتم بیش از ۵ میلیون و ۶۵۵ هزار نفر ثبتنام کرده بودند. این آمار نشاندهنده کاهش حدود ۱۷ درصدی استقبال خریداران از جدیدترین طرح فروش بزرگترین خودروساز کشور است.
تاثیر قیمتهای جدید بر تقاضای خودرو
در این مرحله از فروش، همچون دوره قبل، شرط افتتاح حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه همچنان پابرجاست؛ شرطی که پیشتر از سوی سیاستگذار یکی از عوامل ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو معرفی شده بود. با وجود تداوم این سیاست، به نظر میرسد افزایش میانگین بیش از ۶ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو موجب کاهش تعداد متقاضیان شده است.
بررسی جزئیات ثبتنامها نشان میدهد ۴ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۷۷ نفر در طرح عادی شرکت کردند و بیشترین استقبال از همین طرح صورت گرفته است. با این حال سهم متقاضیان طرح عادی تنها ۳۰ درصد از کل ۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه عرضهشده را شامل میشود. به این ترتیب تنها ۱۹ هزار و ۵۶۰ دستگاه به این گروه اختصاص یافته که شانس برنده شدن هر متقاضی را به حدود ۰.۴ درصد کاهش میدهد.
ترکیب طرحهای فروش و سهم هر گروه
در طرح جوانی جمعیت ۴۲۹ هزار و ۸۲ نفر و در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ۶۹ هزار و ۷۳۸ نفر ثبتنام کردهاند. خودروهای عرضهشده در این مرحله در قالب سه طرح فروش فوری با موعد تحویل ۳۰ روزه، فروش فوقالعاده با تحویل ۹۰ روزه و پیشفروش با تحویل حداقل چهار ماهه ارائه میشوند. در مقایسه با دوره هشتم که ۷۳ هزار دستگاه عرضه شده بود، این مرحله کاهش بیش از ۱۰ درصدی در حجم خودروهای قابل فروش را نشان میدهد.
محصولات عرضهشده شامل مدلهایی مانند ریرا، پژو ۲۰۷، تارا، سورن، رانا پلاس و دنا پلاس هستند.
تمایل متقاضیان به طرحهای فوری
نکته قابل توجه در این مرحله، افزایش چشمگیر تمایل متقاضیان به خرید در طرحهای فروش فوری است. تعداد شرکتکنندگان در این بخش به بیش از ۲ میلیون و ۳۴۲ هزار نفر رسیده، در حالی که طرح پیشفروش با ۶۳۸ هزار و ۳۵۷ نفر کمترین میزان ثبتنام را داشته است. کارشناسان علت این تغییر گرایش را در نااطمینانی نسبت به آینده صنعت خودرو و احتمال افزایش هزینه تولید بهدلیل نوسانات ارزی میدانند. همین نگرانیها باعث شده خریداران ترجیح دهند در طرحهای تحویل سریع شرکت کنند تا در معرض افزایش احتمالی قیمتها قرار نگیرند.
برچسب ها :ایران خودرو ، پیش فروش خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0