زمزمههای افزایش دوباره قیمت خودرو؛ خودروسازان در پی مجوز جدید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، پس از گذشت سه ماه از افزایش قیمت خودرو های داخلی، گزارشها حاکی از آن است که افزایش نرخ ارز، اثر مثبت اصلاح قیمتهای قبلی را از بین برده و شرکتهای خودروسازی بار دیگر به دنبال دریافت مجوز افزایش قیمت هستند.
افزایش قیمت آذرماه؛ مرهمی موقت بر زخم زیان خودروسازان
در ابتدای آذرماه سال جاری، شرکتهای خودروسازی پس از مدتها موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود شدند. طبق مجوزهای جدید، قیمت خودروهای تولیدی این شرکتها بین 21 تا 35 درصد افزایش یافت. این مجوز برای 26 محصول دو شرکت ایران خودرو و سایپا صادر شد.
افزایش قابل توجه قیمت برخی خودروها:
- دنا پلاس اتوماتیک: با افزایش 209 میلیون تومانی به مرز 800 میلیون تومان رسید (35 درصد افزایش)
- تارا اتوماتیک: با 31 درصد رشد به 761 میلیون تومان رسید
- شاهین پلاس اتوماتیک (سایپا): با 14 درصد افزایش به 728 میلیون تومان رسید
دلیل اصلی صدور این مجوز، جبران زیانهای سنگین شرکتهای خودروسازی بود. طبق آخرین آمارها، جمع کل زیان انباشته تلفیقی این شرکتها از مرز 277 هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
تاثیر افزایش نرخ ارز؛ خنثی شدن اثر افزایش قیمت قبلی
با این حال، تنها چند هفته پس از افزایش قیمتها، افزایش شدید نرخ ارز، اثر مثبت این اقدام را خنثی کرد. از آنجایی که بخش قابل توجهی از نهادههای تولید خودرو وارداتی هستند یا قیمت آنها با نرخ ارز مرتبط است، افزایش نرخ ارز منجر به افزایش هزینههای تولید شده است.
درخواست مجدد برای افزایش قیمت خودرو
در نتیجه، شرکتهای خودروسازی بار دیگر درخواست افزایش قیمت محصولات خود را ارائه کردهاند. آنها معتقدند که افزایش هزینههای تولید، سودآوری آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
اظهارات مدیرعامل ایران خودرو:
- عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران خودرو، در پاسخ به سوال سهامداران در مورد آینده قیمت خودرو، گفت: «باید متناسب با افزایش قیمت نهادهها، قیمت خودرو هم افزایش پیدا کند.»
- او تاکید کرد که افزایش نرخ ارز، افزایش قیمتهای آذرماه را بیاثر کرده و اکنون محصولات بار دیگر با زیان تولید میشوند.
- او همچنین به تلاش برای کاهش هزینهها از طریق مذاکره با تامینکنندگان خارجی اشاره کرد.
ادامه کاهش قیمت خودرو در بازار ایران
جزئیات واردات خودرو شخصی با کد ملی
سایر درخواست ها:
- جمشید ایمانی، قائممقام ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو نیز در مورد قیمتگذاری محصولات این شرکت گفته است: از شورای رقابت و سازمان حمایت درخواست کردیم که نظارت مراجع بهصورت پسینی باشد یعنی هرماه هیأتمدیره خودروساز براساس نرخ ارز و تورم قیمت خودرو را تعدیل کند و بعدا مراجع نظارتی بر قیمتها نظارت کنند.
- آقاپور، قائممقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو نیز درباره نحوه افزایش قیمت خودرو گفته است: بهدلیل تغییر نرخ ارز از نیمایی به توافقی و در راستای اجرای صحیح و بموقع دستورالعمل شماره ۵۴۳ شورای رقابت، درخواست افزایش قیمت محصولات به شورای رقابت و سازمان حمایت طی مکاتباتی ارسال شده است. وی تأکید کرده تا وقتی حاشیه قیمت کارخانه و بازار افزایشی باشد لاتاری خودرو هم تداوم خواهد داشت.
پیامدهای احتمالی؛ تداوم لاتاری خودرو
افزایش مجدد قیمت خودرو، احتمالاً منجر به تداوم لاتاری خودرو خواهد شد. همچنین، این اقدام میتواند تاثیر منفی بر بازار خودرو داشته باشد و منجر به افزایش قیمتها در بازار آزاد شود.