ترفندهای فروشگاهها برای دور زدن کالابرگ الکترونیک
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، با آغاز دومین مرحله طرح کالابرگ الکترونیک، در حالی که این طرح با هدف حمایت از معیشت هفت دهک پایین درآمدی کشور اجرا میشود، گزارشها از تخلفات برخی فروشگاهها حکایت دارد که با استفاده از روشهایی همچون فروش صوری، کمفروشی، یا اجبار به خرید کالاهای خاص، اعتبار کالابرگ را به نفع خود مصرف میکنند. مسئولان اعلام کردهاند که در صورت مشاهده تخلف، دسترسی این فروشگاهها به سامانه طرح قطع خواهد شد.
شناسایی تخلفات و برخورد با فروشگاههای متخلف
طبق دستورالعمل اجرای طرح کالابرگ، فروشگاههایی که مرتکب تخلفات زیر شوند، از سامانه حذف و پایانه فروش آنها غیرفعال میشود: افزایش صوری وزن کالا و دریافت اعتبار مازاد بر فروش واقعی، اجبار مشتریان به خرید کل اعتبار کالابرگ در یک نوبت، ثبت فروش صوری اقلام مشمول، پرداخت وجه نقد در ازای کسر از اعتبار کالابرگ، کمفروشی یا اجبار به خرید نشان تجاری خاص.
علاوه بر این، فروشگاههایی که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان فروش از محل اعتبار طرح داشته باشند یا نمره تخلف آنها (محاسبهشده از طریق الگوریتم تحلیلی) بالاتر از ۱۰ باشد، بهطور کامل از طرح حذف خواهند شد. فروشگاههایی که پیشتر تعهد داده اما دوباره تخلف کنند نیز دوباره فعال نخواهند شد.
دومین مرحله طرح کالابرگ الکترونیکی؛ اعتبار جدید برای دهکهای پایین
طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۳ فروردینماه ۱۴۰۴ وارد مرحله دوم شد. در مرحله نخست، بیش از ۵۵ میلیون نفر از این طرح استقبال کرده بودند. در این مرحله، حساب سرپرستان خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی از ۱۳ فروردین شارژ شده و ۲۰ فروردین نیز حساب دهکهای اول تا سوم شارژ میشود.
هدف اصلی این طرح، تقویت سبد غذایی خانوارهای کمدرآمد است. اعتبار اختصاص یافته برای دهکهای اول تا سوم ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و برای دهکهای چهارم تا هفتم ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر است.
اعتبار کالابرگ الکترونیک صرف چه کالاهایی میشود؟
خانوارهای مشمول میتوانند با این اعتبار، حداقل سه قلم کالا از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار خریداری کنند. خرید تنها از یک برند خاص الزامی نیست و تمامی کارتهای بانکی به نام سرپرست خانوار برای خرید از فروشگاههای طرف قرارداد معتبر هستند.
نکات مهم خرید با کالابرگ الکترونیک: حداقل مبلغ هر خرید باید ۵۰۰۰ تومان باشد تا تراکنش معتبر تلقی شود. استفاده از طرح کاملاً اختیاری است. اجرای طرح در دو بازه ۶۰ روزه صورت میگیرد و اعتبار استفادهنشده در پایان هر مرحله، ذخیره یا حذف میشود.
فروشگاههای طرف قرارداد چگونه به طرح بپیوندند؟
فروشگاههای علاقهمند به عضویت در طرح میتوانند از طریق نرمافزارهای «بازار»، «مایکت» یا مراجعه به سایت www.shoma.sfara.ir و نصب برنامه «شما»، به عنوان فروشنده ثبتنام کنند. اتصال به سامانه رایگان است و هیچ هزینهای از فروشندگان دریافت نمیشود.
هدف از مشارکت فروشگاههای کوچک، تعاونیها و زنجیرهایها، افزایش دسترسی آسان مردم به اقلام اساسی با قیمت مناسب است.
بازپینگ: قطع برق برنامهریزیشده در تهران آغاز شد - سرمایه و بورس
بازپینگ: آغاز مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک - سرمایه و بورس