واردات خودروهای لاکچری آزاد شد؛ لندکروز، بیامو و بنز در راه ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، در بحبوحه جنگ ۱۲ روزه و همزمان با افزایش تنشهای منطقهای، یکی از مهمترین تحولات اقتصادی در ایران، تصویب آییننامه جدید واردات خودرو بود؛ آییننامهای که مهمترین بند آن، رفع ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی به کشور است. این تصمیم، پس از سالها محدودیت، میتواند بازار خودرو را با تحولی جدی روبرو کند و قیمتهای نجومی را در مسیر تعدیل قرار دهد.
حذف سقف حجم موتور و بازگشت خودروهای پرقدرت
یکی از مهمترین بندهای آییننامه جدید واردات خودرو، حذف کامل سقف حجم موتور است. این بدان معناست که از این پس خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی، چه کارکرده و چه صفر، امکان ورود به کشور را خواهند داشت. جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس، در واکنش به این مصوبه تأکید کرده که اجرای درست و بدون مداخله این آییننامه میتواند به ریزش قابل توجه قیمتها در بازار خودروهای وارداتی منجر شود.
کاهش تعرفه و تسهیل واردات خودروهای اقتصادی
در آییننامه جدید، برای خودروهای زیر ۲۰۰۰ سیسی کاهش تعرفهای قابل توجه در نظر گرفته شده است. این موضوع در کنار حذف سقف دلاری واردات، یکی از اقدامات کلیدی دولت در جهت باز کردن درهای بازار به روی خودروهای متنوعتر است. همچنین واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی نیز مجاز شده که میتواند سهم بازار را از انحصار برخی شرکتها خارج کند.
رشد ۱۲۵درصدی خرید اقساطی در ایران؛ تسکین معیشت یا بحران بدهی؟
قیمتگذاری واقعی؛ پایان عصر خودروهای میلیاردی؟
یکی از نمونههای واضح اختلاف قیمت، لندکروز مدل ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ است که هماکنون با قیمتهای نجومی ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان در بازار ایران خرید و فروش میشود. در حالی که همین خودرو در بازار امارات قیمتی در حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان دارد. حتی با احتساب تعرفه ۲۰۰ درصدی و نرخ ارز نیمایی، این خودرو نباید بیشتر از ۳۰ میلیارد تومان قیمتگذاری شود. در صورت واردات رسمی و گسترده، خودروهای کارکردهای مانند لندکروز ۲۰۱۳ که امروز با قیمت ۱۳ تا ۱۶ میلیارد تومان معامله میشوند، به مرور دچار افت قیمت خواهند شد.
تعرفه پایینتر برای خودروهای هیبریدی و مدلهای جدید
در آییننامه جدید واردات خودرو، برای خودروهای هیبریدی تعرفه واردات تنها ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است. بهعنوان مثال، یک لندکروز هیبریدی مدل ۲۰۲۵ با قیمت پایه ۶۰۰ هزار درهم، حتی با احتساب این تعرفه، قیمتی کمتر از ۲۰ میلیارد تومان خواهد داشت. این در حالی است که مدلهای قدیمیتر همین خودرو امروز بیش از دو برابر این رقم در بازار داخلی قیمتگذاری میشوند.
تأثیر دومینووار بر بازار داخلی و مونتاژیها
اجرای بیکموکاست آییننامه واردات خودرو، نهتنها بر بازار خودروهای وارداتی تأثیر مستقیم خواهد داشت، بلکه به گفته کارشناسان، باعث کاهش پلکانی قیمتها در سایر بخشهای بازار از جمله خودروهای داخلی و مونتاژی نیز خواهد شد. به ویژه در شرایطی که نرخ ارز واردات از ۲۸۵۰۰ تومان به ۷۰۰۰۰ تومان رسیده، این آییننامه میتواند نقش تعدیلگر را در برابر رشد بیضابطه قیمتها ایفا کند.
الزام اجرای کامل آییننامه توسط نهادهای دولتی
جلال رشیدی کوچی در پایان تأکید کرده است که اجرای مؤثر این آییننامه تنها در صورتی امکانپذیر است که وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک، سازمان استاندارد و سایر نهادهای مسئول، دقیقا و بدون تفسیر شخصی از متن مصوبه پیروی کنند. او هشدار داده که هرگونه تأخیر، تفسیر سلیقهای یا مانعتراشی در اجرای این مصوبه، میتواند آثار مثبت آن را به کلی خنثی کند. در صورتی که آییننامه جدید به درستی پیادهسازی شود، بازار خودرو ایران در آستانه یکی از بزرگترین ریزشهای قیمتی سالهای اخیر قرار خواهد گرفت.