تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۸:۳۵
کد خبر : 15607

رکود عمیق در صنعت خودرو با وجود رشد نسبی شاخص شامخ

رکود عمیق در صنعت خودرو با وجود رشد نسبی شاخص شامخ

گزارش شامخ مردادماه صنعت خودرو از تداوم رکود در این بخش حکایت دارد. اگرچه شاخص کل خودرو نسبت به تیر رشد نشان داده و از 38.4 واحد به 45.2 واحد رسیده است، اما همچنان پایین‌تر از مرز 50 قرار دارد؛ مرزی که نشانه ورود به فاز رونق تلقی می‌شود. این وضعیت بیانگر آن است که صنعت خودرو برای پانزدهمین ماه متوالی در محدوده رکود قرار دارد و چشم‌انداز روشنی نیز برای خروج از این شرایط دیده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، گزارش شامخ مردادماه صنعت خودرو از تداوم رکود در این بخش حکایت دارد. اگرچه شاخص کل خودرو نسبت به تیر رشد نشان داده و از 38.4 واحد به 45.2 واحد رسیده است، اما همچنان پایین‌تر از مرز 50 قرار دارد؛ مرزی که نشانه ورود به فاز رونق تلقی می‌شود. این وضعیت بیانگر آن است که صنعت خودرو برای پانزدهمین ماه متوالی در محدوده رکود قرار دارد و چشم‌انداز روشنی نیز برای خروج از این شرایط دیده نمی‌شود.

دو تکانه بزرگ در تامین مواد اولیه

مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر رکود خودروسازی در مردادماه، جهش قیمت مواد اولیه و کاهش شدید موجودی انبارها بوده است. شاخص قیمت خرید مواد اولیه با جهش 13.3 واحدی به 89.3 رسید که بالاترین رقم ثبت‌شده از ابتدای سال محسوب می‌شود. همزمان موجودی مواد اولیه با افت 9.4 واحدی به 31.7 واحد سقوط کرد و کمترین میزان ثبت‌شده در شامخ را به نام خود زد. این روند نشان می‌دهد که خودروسازان و قطعه‌سازان در تامین مواد اولیه با بحران جدی مواجه‌اند.

تولید و فروش رشد کرد، اما رکود باقی ماند

آمار منتشرشده در سامانه کدال حاکی از آن است که تولید خودروهای سواری در مردادماه به 62 هزار و 112 دستگاه رسید که نسبت به تیر 12.7 درصد رشد داشته است. فروش نیز با رشد 17.9 درصدی به بیش از 62 هزار و 800 دستگاه افزایش یافت. با وجود این رشد، انبار خودروها همچنان در حال افزایش است؛ شاخص موجودی محصول در انبار به 46.2 واحد رسیده که نشان‌دهنده دپوی بیشتر محصولات است.

چالش‌های ساختاری و توقف‌های پیاپی تولید

بلاتکلیفی در سیاست‌های قیمتی، اختلاف نظر میان وزارت صمت و خودروسازان، توقف‌های مقطعی خطوط تولید به دلیل تعمیرات و تعطیلات تابستانه و همچنین محدودیت‌های ارزی و گمرکی از جمله عواملی هستند که فشار مضاعفی بر صنعت خودرو وارد کرده‌اند. توقف فروش ایران‌خودرو در مردادماه نیز بر ابهامات این صنعت افزود و نشان داد چالش‌های حقوقی و اجرایی همچنان بر عملکرد خودروسازان سایه انداخته است.

ناامیدی نسبت به آینده

شاخص انتظارات تولید در ماه آینده نیز در مرداد کاهش یافت و به 47.7 واحد رسید. این رقم بیانگر آن است که فعالان صنعت خودرو نسبت به بهبود شرایط امیدوار نیستند. افزایش ریسک‌های سیاسی از جمله احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه و نوسانات شدید نرخ ارز نیز نقش مهمی در شکل‌گیری این فضای نااطمینانی داشته است.

شاخص‌های مثبت اما محدود

در میان فاکتورهای شامخ، تنها سه شاخص بالای مرز 50 قرار گرفتند: صادرات با 52 واحد، قیمت محصولات تولیدی با 55.4 واحد و مصرف حامل‌های انرژی با 53.2 واحد. این ارقام نشان‌دهنده رشد صادرات و فروش با قیمت‌های بالاتر و همچنین کاهش مشکلات ناشی از قطعی برق است. با این حال، این شاخص‌ها به‌تنهایی قادر به تغییر مسیر کلی صنعت خودرو نیستند.

جمع‌بندی وضعیت شامخ مردادماه

هرچند آمار تولید و فروش در مرداد نسبت به تیر بهبود نسبی را نشان می‌دهد، اما فشار ناشی از رشد قیمت مواد اولیه، کمبود قطعات، سیاست‌های نامشخص قیمتی و نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی همچنان سایه سنگینی بر صنعت خودرو انداخته است. به نظر می‌رسد رکود طولانی‌مدت این صنعت، دست‌کم در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد و امیدی به بازگشت سریع به رونق وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.