سایپا از ماده۱۴۱ خارج شد؛ افزایش سرمایه ۷۲۹درصدی و بازسازی مالی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تولید اتومبیل سایپا (خساپا) با حضور ۷۴.۶ درصدی سهامداران برگزار شد. این نشست با ارائه گزارشی جامع از وضعیت مالی، عملکرد عملیاتی و برنامههای آینده سایپا همراه بود که حاکی از حرکت این خودروساز بزرگ کشور بهسوی بازسازی ساختار مالی، ارتقاء کیفیت محصولات و توسعه فناوریهای نوین است.
اصلاح ساختار مالی و خروج از ماده ۱۴۱
با تغییر تیم مدیریتی سایپا در آذرماه ۱۴۰۳، اقدامات کلیدی برای جبران زیان انباشته ۶۰ همتی آغاز شد. افزایش سرمایه ۷۲۹ درصدی، اصلاح ساختار مالی شرکت اصلی و شرکتهای تابعه و همچنین تجدید ارزیابی داراییها، منجر به خروج سایپا از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد. این تحول بزرگ زمینه را برای احیای مالی شرکت فراهم کرده و ارزش سهام سایپا نیز بهدنبال این تحولات رشد قابلتوجهی را تجربه کرده است.
بهبود عملکرد مالی و کاهش معوقات بانکی
سایپا موفق شد معوقات بانکی خود را که در آذرماه ۱۴۰۳ بالغ بر ۲۱ همت بود، با برنامهریزی منسجم به ۵ همت کاهش دهد. این اقدام موجب افزایش سرمایه در گردش، بازگشت تولید به روال نرمال و عبور تیراژ تولید از مرز ۱۸۰۰ دستگاه در روز پس از بهمنماه شد. همچنین بانک مرکزی سقف تسهیلات شرکت را به ۱۲ همت افزایش داد که این امر پشتوانهای برای ادامه فعالیتهای تولیدی خواهد بود.
عرضه محصولات جدید و توسعه پلتفرمها
سایپا با هدف بهبود ترکیب محصولات و ارتقاء کیفیت، تمرکز خود را بر توسعه پلتفرمهای جدید قرار داده است. محصولات آریا، پارسنوا، وانت ۱۵۱، هانتر پلاس و C3X در سال جاری عرضه خواهند شد. وانت ۲۵۱ از اوایل ۱۴۰۶ و نسخههای جدید از شاهین نیز در سالهای آینده معرفی میشوند. تغییر پلتفرم از X200 به SP1، SP2، SPO و X90 در دستور کار است و خانواده موتور جدید M15 نیز از سال آینده جایگزین موتورهای قدیمی خواهد شد.
بازسازی روابط بینالمللی و توسعه صادرات
پس از چالشهایی در روابط با شریک چینی (چانگان)، مذاکرات جدید منجر به احیای این همکاری و واردات حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی چانگان شد. تمرکز بر صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان نیز با تکیه بر استانداردهای رقابتی ادامه دارد و بخشی از استراتژی تنوع درآمدی شرکت محسوب میشود.
کاهش بدهیها و پیگیری مطالبات سنواتی
سایپا اعلام کرد که مانده مطالبات سنواتی بالغ بر ۱۱ همت بوده که بخشی از آن از مشتریان و بخشی از طرفهای خارجی است. تاکنون ۱۴ درصد این مطالبات وصول شده و کمیته وصول مطالبات برای پیگیری ادامه روند تشکیل شده است. بدهی ارزی گروه نیز به دلیل شرایط تحریمی هنوز تعیینتکلیف نشده، اما شرکت در حال مذاکره برای حل آن است.
رشد ۹درصدی تولید ایرانخودرو و سهم ۵۱درصدی از بازار خودرو
افزایش سرمایه ۹۷ درصدی بانک ملت به تصویب رسید
کنترل هزینهها و کاهش بهای تمامشده
در راستای کاهش زیان و دستیابی به سودآوری، سایپا اصلاح ترکیب فروش، کاهش بهای تمامشده و حذف هزینههای زائد را در دستور کار قرار داده است. در حوزه تولید نیز تلاش میشود با استفاده حداکثری از ظرفیت شرکتهای زیرمجموعه، به سودآوری برخی محصولات دست یافته و زیان تولید کاهش یابد.
تمرکز بر ارتقاء کیفیت و رضایت مشتریان
در حوزه کیفیت، سایپا برنامهای میانمدت طراحی کرده که بر ارتقاء قطعات تولیدی، تشویق قطعهسازان و نظارت دقیق بر تحویل خودروهای بدون ایراد به مشتریان تأکید دارد. همکاری نزدیک با شرکتهای پارسخودرو و زامیاد نیز در راستای ارتقاء موتور و اختصاص محصولات خاص به هر زیرمجموعه در حال انجام است.
آمادگی برای خصوصیسازی و واگذاری شرکتهای تودلی
سایپا اعلام کرد که برنامه مشخصی برای خصوصیسازی در دست اجرا دارد و با سازمان گسترش و خصوصیسازی در ارتباط است. تاکنون هفت شرکت زیانده منحل شدهاند و اگر شرکتهای تودلی تا سال آینده تعیینتکلیف نشوند، حق رأی نخواهند داشت. ۹ خریدار نیز شناسایی شدهاند که در صورت تأیید اهلیت فنی، واگذاری انجام خواهد شد.
چشمانداز مثبت با تمرکز بر نوآوری و پایداری تولید
با رفع موانع مالی، اصلاح ساختار و برنامهریزی برای تولید محصولات رقابتی، چشمانداز آینده سایپا روشنتر از قبل به نظر میرسد. تلاش برای بهبود کیفیت، توسعه پلتفرمها، کاهش هزینهها و بازگشت به سودآوری از مهمترین محورهای راهبردی سایپا در سال پیش رو خواهد بود.