تصمیم شورای رقابت و اثر آن بر بازار خودرو/ رشد میلیونی قیمتها در 3روز
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، تصمیم اخیر شورای رقابت مبنی بر واگذاری قیمتگذاری خودرو به خودروسازان، موجی از افزایش قیمتها را در بازار به همراه داشته است. این دستورالعمل که در تاریخ ۲۶ مردادماه صادر شد، عملاً دست شرکتهای خودروسازی را برای تعیین قیمت باز گذاشت. در پی این اتفاق، برخی از خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو اعلام کردند که بهزودی لیستهای جدید قیمتی را منتشر خواهند کرد؛ موضوعی که بلافاصله بر بازار اثر گذاشت و باعث رشد بهای انواع خودروها شد.
افزایش چشمگیر خودروهای وارداتی
بررسی قیمتها نشان میدهد خودروهای وارداتی بیشترین واکنش را به این تصمیم نشان دادهاند. برای نمونه، میتسوبیشی اوتلندر دو دیفرانسیل طی تنها سه روز، از ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ۲۹ مرداد به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ۱ شهریور رسید؛ یعنی افزایشی ۳۰۰ میلیونتومانی. همچنین بامو iX1 eDrive 25L که در ۲۹ مردادماه ۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان بود، در اولین روز شهریور مرز ۷ میلیارد تومان را رد کرد. تویوتا bZ3 الیت پرو نیز در این مدت رشد ۱۰۰ میلیونتومانی را تجربه کرد و به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید.
نوسان قیمت در برندهای چینی
خودروهای چینی نیز همگام با این روند افزایش قیمت داشتند. امویام X55pro IE در تاریخ ۲۹ مرداد با قیمت ۱ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان معامله میشد، اما تنها سه روز بعد به ۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان رسید. این تغییر هرچند در مقایسه با خودروهای لوکس وارداتی کمتر بهنظر میرسد، اما نشاندهنده تأثیر مستقیم سیاستهای جدید شورای رقابت بر کل بازار است.
وابستگی شدید صنعت خودرو به واردات و بحران تراز ارزی ایران
مشخصات بنزین سوپر وارداتی اعلام شد
واکنش بازار به خودروهای داخلی
حتی خودروهای تولید داخل نیز از تبعات این تصمیم مصون نماندند. برای مثال، تارا اتوماتیک V4 طی همین بازه زمانی از ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان رسید. همچنین ساینا S دندهای بنزینی که در ۲۹ مرداد ۵۳۰ میلیون تومان قیمت داشت، در ۱ شهریور به ۵۴۰ میلیون تومان افزایش یافت. هرچند این رشدها نسبت به خودروهای خارجی کمتر است، اما نشان میدهد که سیاست جدید در تمام سطوح بازار اثرگذار بوده است.
چشمانداز بازار خودرو پس از آزادسازی قیمتگذاری
کارشناسان معتقدند واگذاری قیمتگذاری به خودروسازان میتواند در کوتاهمدت به افزایش قیمتها و التهاب بیشتر در بازار دامن بزند. با این حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر رقابت واقعی در بازار شکل بگیرد و عرضه متناسب با تقاضا افزایش یابد، امکان ثبات یا حتی کاهش قیمتها در بلندمدت وجود خواهد داشت. اما در شرایط فعلی که انحصار همچنان بر بازار حاکم است، انتظار میرود روند صعودی قیمتها ادامه یابد و مصرفکنندگان با فشار بیشتری مواجه شوند.