تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۰
کد خبر : 15240

واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی آزاد شد؛ لندکروزر جدید چند؟

واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی آزاد شد؛ لندکروزر جدید چند؟

با لغو ممنوعیت ۱۳ ساله واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، انتظار می‌رود بازار ایران شاهد ورود گسترده خودروهای شاسی‌بلند جدید باشد؛ موضوعی که می‌تواند قیمت خودروهای دست‌دوم و قدیمی را تعدیل کرده و امکان خرید خودروهای به‌روزتر را با هزینه منطقی‌تر برای مصرف‌کنندگان فراهم آورد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، با لغو ممنوعیت ۱۳ ساله واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، انتظار می‌رود بازار ایران شاهد ورود گسترده خودروهای شاسی‌بلند جدید باشد؛ موضوعی که می‌تواند قیمت خودروهای دست‌دوم و قدیمی را تعدیل کرده و امکان خرید خودروهای به‌روزتر را با هزینه منطقی‌تر برای مصرف‌کنندگان فراهم آورد.

برآورد قیمت خودروهای وارداتی جدید

بر اساس محاسبات کارشناسان، قیمت برخی خودروهای مطرح در ایران با تعرفه ۱۴۵ درصدی و دلار آزاد (۱۰۲ هزار تومان) به شرح زیر خواهد بود:

  • تویوتا لندکروزر 300 (2021-2025): حدود ۱۷.۵ میلیارد تومان

  • تویوتا پرادو 250 (2024-2025): حدود ۱۳.۷ میلیارد تومان

  • نیسان پاترول Y62 (2010-2025): حدود ۱۵ میلیارد تومان

این در حالی است که نمونه‌های کارکرده و بیش از ۱۰ سال کارکرده همین مدل‌ها، در ایران با قیمت‌های مشابه یا حتی بالاتر خرید و فروش می‌شوند؛ خودروهایی که قطعاتشان به سختی پیدا می‌شود و در بازار جهانی عملاً از رده خارج‌اند.

آیا هر خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی لوکس است؟

کارشناسان تأکید می‌کنند که این تصور نادرست است. عمادالدین جعفری می‌گوید: «خودروهایی مثل لندکروزر یا حتی هیوندای سوناتا در بسیاری از کشورها خودروهای اقتصادی هستند که به‌صورت اقساطی به فروش می‌رسند. اما در ایران به دلیل تعرفه‌های سنگین، برچسب لوکس خورده‌اند.»

تغییر مفهوم «لوکس» در ایران و جهان

حسین رحیمی‌نژاد نیز با اشاره به ریشه این ممنوعیت‌ها توضیح می‌دهد: «تعرفه‌ها براساس حجم موتور تعریف شدند تا ارزبری کاهش یابد. اما این منطق باعث شد خودروهای بزرگ با موتورهای کوچک توربوشارژ وارد شوند تا فقط از محدودیت قانونی عبور کنند.» او می‌افزاید: «در دنیا خودروهای ۲۵ تا ۳۵ هزار دلاری لوکس محسوب نمی‌شوند؛ لوکس واقعی بالای ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد. اما در ایران یک لندکروزر ۲۰۱۲ با قیمت نجومی فروخته می‌شود، نه به خاطر کیفیت، بلکه به خاطر کمبود و انحصار.»

اثر آزادسازی بر بازار

با باز شدن درهای واردات، تنوع و رقابت در بازار افزایش خواهد یافت. نمونه آن را می‌توان در کاهش قیمت فولکس تیگوان دید که از ۷ میلیارد به حدود ۴ میلیارد تومان سقوط کرد. کارشناسان معتقدند ورود حتی ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، شوک بزرگی به بازار وارد می‌کند و قیمت خودروهای دست‌دوم ۱۰ سال پیش مانند پرادو و لندکروزر ۲۰۱۲ را خواهد شکست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.