تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴ - ۹:۵۴
کد خبر : 17321

ثبت‌نام خودرو به لاتاری تبدیل شده است

ثبت‌نام خودرو به لاتاری تبدیل شده است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره روند فروش خودروهای وارداتی به مردم اظهار کرد: کمیسیون صنایع بر واردات خودروهای نو و کارکرده تأکید دارد. با این حال، هرچند در سال جاری و سال گذشته خودرو نو وارد کشور شده، اما میزان واردات با نیاز بازار فاصله زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره روند فروش خودروهای وارداتی به مردم اظهار کرد: کمیسیون صنایع بر واردات خودروهای نو و کارکرده تأکید دارد. با این حال، هرچند در سال جاری و سال گذشته خودرو نو وارد کشور شده، اما میزان واردات با نیاز بازار فاصله زیادی دارد. او گفت: «با توجه به اینکه بازار نیاز دارد، واردات فعلی کافی نیست و چون مدت طولانی واردات انجام نشده، بازار تشنه مانده است.»

بازار خودرو همچنان تشنه واردات

این نماینده مجلس با اشاره به آخرین دوره واردات پیش از ممنوعیت بیان کرد: در سال‌های پایانی دهه ۹۰ بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شد، اما اکنون واردات تقریباً نصف آن مقدار است. او افزود: اگر روند واردات خودرو به‌طور مستمر ادامه داشت، این میزان تقاضای انباشته شکل نمی‌گرفت و بازار با التهاب کنونی مواجه نمی‌شد.

واردات خودرو؛ راهی برای رقابت و ارتقای کیفیت

رستمی در پاسخ به انتقادات مبنی بر اینکه خودروهای وارداتی فقط در دسترس افراد مرفه قرار می‌گیرد، گفت: «این موضوع واقعیت دارد و ما نیز در مجلس پیگیر اجرای صحیح فرآیند واردات هستیم. هدف این است که واردات خودرو موجب رقابت خودروسازان داخلی شود، زیرا شرط بقای خودروسازان افزایش کیفیت محصولات است.» او تأکید کرد: مجلس با واردات خودرو موافق است، به شرطی که صنایع داخلی نیز از این رقابت منتفع شوند و بهبود کیفیت را در دستور کار قرار دهند.

لاتاری خودروسازان و نارضایتی مردم

سخنگوی کمیسیون صنایع وضعیت فعلی ثبت‌نام خودرو در کشور را مشابه بخت‌آزمایی توصیف کرد و گفت: «در حال حاضر ثبت‌نام خودرو شبیه لاتاری شده است. مردم اگر برنده شوند، خودرویی را حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار می‌خرند، اما این روش عادلانه نیست. دو شرکت بزرگ خودروسازی در واقع لاتاری برگزار می‌کنند و این مدل کار کردن نیست.»

انتقاد از روش عرضه خودروهای وارداتی

او افزود: روند فروش خودروهای وارداتی نیز مشابه همین وضعیت است، چراکه متقاضیان باید مبلغی سنگین، حدود ۵۰۰ میلیون تومان را برای مدتی بلوکه کنند و همه توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند. رستمی تأکید کرد: «من به این روش هم نقد دارم، زیرا موجب می‌شود از منابع کشور برای گروهی خاص استفاده کنیم، در حالی که نتیجه‌ای به نفع مردم حاصل نمی‌شود.»

سیاست‌های فعلی؛ ضرر هم برای مردم هم برای خودروساز

این نماینده مجلس با انتقاد از سیاست‌های موجود گفت: «با سیاست فعلی، هم به شرکت‌های خودروسازی ضربه وارد کرده‌ایم و هم خودرو ارزان به مردم نداده‌ایم. اگر هدف ارزان‌سازی بود، باید سیاستی اتخاذ می‌شد که هم خودروساز سود منطقی ببرد و هم مصرف‌کننده بتواند خودرو را با قیمت واقعی خریداری کند.»

فاصله زیاد قیمت کارخانه تا بازار

رستمی با اشاره به اختلاف قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار اظهار داشت: «یک فاصله جدی بین قیمت کارخانه و قیمت مصرف‌کننده وجود دارد و این اختلاف سود کلان به جیب دلالان می‌رود. کسانی که در لاتاری خودروسازان برنده می‌شوند، بدون هیچ زحمتی از این فاصله قیمتی سود می‌برند.»

زیان سنگین خودروسازان از قیمت‌گذاری دستوری

به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع، اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری تا کنون حدود ۶۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) زیان انباشته برای خودروسازان به‌جا گذاشته است. او افزود: «این زیان نه به جیب مصرف‌کننده رفته و نه به خودروساز کمک کرده است. سیاست فعلی اشتباه است و باید به مدلی تغییر کند که قیمت خودرو واقعی و متعادل باشد.»

ضرورت حذف مدل بخت‌آزمایی و بازگشت به عرضه واقعی

رستمی تأکید کرد: «باید مدل بخت‌آزمایی حذف شود تا قیمت واقعی و عادلانه به دست مردم برسد. در دهه ۸۰ خودروسازان با روش لیزینگ، خودرو را به صورت گسترده عرضه می‌کردند و حتی برای فروش آن به مشتریان التماس می‌کردند. امروز اما شرایط برعکس شده است و مردم باید برای خرید خودرو منتظر شانس باشند. باید تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود تا بازار به وضعیت منطقی بازگردد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.