رقابت سنگین کرمان موتور و بابک زنجانی برای تصاحب سایپا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، در آستانه واگذاری بلوک مدیریتی گروه خودروسازی سایپا، رقابت میان کرمان موتور و شرکتی منتسب به بابک زنجانی توجهها را به خود جلب کرده است. این رقابت تنها یک رویارویی اقتصادی نیست، بلکه بازتابی از دو رویکرد متفاوت به آینده صنعت خودروی ایران است.
دو بازیگر اصلی در رقابت برای سهام سایپا
کرمان موتور ، خودروساز باسابقه و بخش خصوصی شناختهشده، که بیش از سه دهه در صنعت خودرو فعال بوده، یکی از اصلیترین متقاضیان خرید سهام مدیریتی سایپا به شمار میرود. در مقابل، شرکتی که گفته میشود به بابک زنجانی، چهره جنجالی اقتصادی سالهای گذشته، تعلق دارد، در حال تلاش برای ورود مجدد به فضای اقتصادی کشور است. این شرکت از سال گذشته با سرمایهگذاریهای گسترده در حوزه حملونقل، بهویژه حملونقل ریلی و واردات خودروهای برقی، بار دیگر مطرح شده است.
اشتراک در مدل فعالیت؛ مونتاژ بهجای تولید
هرچند سابقه، ساختار مالکیتی و جایگاه دو شرکت متفاوت است، اما هر دو از الگوی مشابهی در صنعت خودرو پیروی میکنند. کرمان موتور طی سالها با مونتاژ برندهای چینی همچون جک و لیفان و برندهایی مانند هیوندای شناخته شده و بهعنوان یکی از بزرگترین مونتاژکاران کشور فعالیت کرده است. در سوی دیگر نیز، شرکت منتسب به زنجانی که بهتازگی وارد صنعت خودرو شده، برنامههایی برای مونتاژ خودروهای برقی چینی دارد. این شباهت در رویکرد، پرسشهایی را درباره آینده سایپا در صورت واگذاری به یکی از این دو مجموعه ایجاد کرده است.
برنامههای کرمان موتور برای سایپا
مدیرعامل کرمان موتور در نامهای رسمی به برنامههای این شرکت برای پس از در اختیار گرفتن سهام سایپا اشاره کرده است. از جمله این برنامهها میتوان به تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو، عرضه سه مدل صادراتی جدید در هر سال، کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری، سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری در فناوری و نوسازی و اصلاح ساختار اشاره کرد. با این حال کرمان موتور نیز تصریح کرده که در صورت عدم تصمیمگیری شفاف از سوی دولت، ممکن است از این رقابت کنار بکشد و سهام خود در سایپا را واگذار کند.
ابهام در منابع مالی و صلاحیت خریدار منتسب به زنجانی
در مقابل، شرکتی که به زنجانی منتسب است، در سالهای اخیر با امضای قراردادهای چند دههزار میلیارد تومانی، از جمله در حوزه ریلی، حضور پررنگی در عرصههای مختلف اقتصادی پیدا کرده است. با این حال، هیچگونه شفافیتی درباره منابع مالی این شرکت و پشتوانه سرمایهگذاریهای آن ارائه نشده است. برخی گزارشها حتی از تلاش این مجموعه برای ورود به صنعت هوایی و تاکسیهای برقی حکایت دارند. با توجه به سابقه محکومیت بابک زنجانی، حضور چنین شرکتی در یکی از مهمترین واگذاریهای اقتصادی کشور، محل تردید و نگرانی جدی است.
اهمیت نظارت دقیق و تصمیمگیری شفاف
در شرایطی که خساپا با زیان انباشته ۶۵ هزار میلیارد تومانی و فشارهای مدیریتی متعدد مواجه است، واگذاری این شرکت باید با دقت و ارزیابی کامل از سوی سازمان خصوصیسازی و دیگر نهادهای نظارتی انجام شود. پرسش اصلی اینجاست که آیا این واگذاری به یک بازیگر صنعتی واقعی و شفاف خواهد رسید یا در اختیار نهادی قرار میگیرد که آینده سایپا را به مسیری نامعلوم و غیرمولد سوق دهد؟
بازپینگ: خروج سنگین پول از بورس در روز مذاکره ایران و آمریکا - سرمایه و بورس