تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر : 19072

اولویت قطعه‌سازان: پرداخت هفتگی خودروسازان برای پایداری تولید

اولویت قطعه‌سازان: پرداخت هفتگی خودروسازان برای پایداری تولید

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان استان تهران با تأکید بر لزوم چابک‌سازی صنعت خودرو و حمایت از بنگاه‌های تولیدی اعلام کرد: اگر خودروسازان پرداخت‌های هفتگی را رعایت کنند، قطعه‌سازان می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تولید تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان استان تهران با تأکید بر لزوم چابک‌سازی صنعت خودرو و حمایت از بنگاه‌های تولیدی اعلام کرد: اگر خودروسازان پرداخت‌های هفتگی را رعایت کنند، قطعه‌سازان می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تولید تصمیم‌گیری کنند.

ضرورت پرداخت منظم و اثر آن بر قطعه‌سازان

امیرحسن جلالی با اشاره به وابستگی صنعت قطعه‌سازی به دو خودروساز اصلی کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا گفت هرگونه کاهش تولید این شرکت‌ها، مستقیماً بنگاه‌های قطعه‌سازی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به‌گفته او، قطعه‌سازان کوچک و متوسط حدود ۳۰ درصد بدهی‌های زنجیره تأمین را شامل می‌شوند و به دلیل کمبود ابزارهای مالی، بیش از دیگران در معرض فشار نقدینگی قرار دارند.

ایران‌خودرو در مسیر اصلاح؛ انتظار تکرار این روند در سایپا

جلالی، سایپا را نیازمند پشتیبانی مالی دانست و توضیح داد که ایران‌خودرو طی ماه‌های اخیر با افزایش تیراژ، پرداخت‌های هفتگی و توسعه محصولات توانسته بخشی از مشکلات را برطرف کند. او تأکید کرد انتظار می‌رود سایپا نیز همین مسیر را دنبال کند تا زنجیره تأمین دچار اختلال نشود.

مطالبه قطعه‌سازان کوچک و متوسط

وی با تأکید بر ضرورت اولویت دادن به پرداخت مطالبات ۶۰ روزه قطعه‌سازان کوچک و متوسط گفت قطعه‌سازان بزرگ‌تر از ابزارهایی مانند خرید دین، SCF و تسهیلات نقدی بهره می‌برند اما شرکت‌های کوچک چنین امکانی ندارند و نیازمند حمایت مستقیم‌تر هستند.

گردش مالی ۴۰۰ همتی؛ ظرفیت همکاری با بانک‌ها

جلالی با اشاره به گردش مالی سالانه بیش از ۴۰۰ همتی صنعت قطعه‌سازی، این حجم مبادلات را پشتوانه‌ای مطمئن برای همکاری گسترده‌تر با شبکه بانکی دانست و تأکید کرد استفاده هوشمندانه از این ظرفیت می‌تواند وابستگی زنجیره تأمین به نقدینگی مقطعی را کاهش دهد.

بخشنامه جدید ساپکو و تضمین پرداخت‌های هفتگی

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان استان تهران به بخشنامه جدید ساپکو خطاب به زنجیره تأمین ایران‌خودرو اشاره کرد که در آن تولید روزانه ۲۶۰۰ دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ مورد تأکید قرار گرفته است. در این بخشنامه اعلام شده پرداخت‌های هفتگی و ابزارهای مالی مرتبط طبق روال ادامه می‌یابد. او این مدل را الگویی مناسب برای کل صنعت خودرو توصیف کرد.

راه‌حل پایدار؛ همکاری صنعت و بانک‌ها

جلالی تشکیل جلسه مشترک مدیران سایپا و انجمن قطعه‌سازان با مدیران عامل چند بانک بزرگ را نخستین گام جدی برای ایجاد سازوکارهای مالی پایدار دانست. او تأکید کرد نباید انتظار داشت مشکلات از بیرون حل شود و توان جمعی قطعه‌سازان برای رفع بخش بزرگی از چالش‌ها کافی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.