رکود در بازار خودرو ادامه دارد/کوییک S و شاهین گران شدند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، بازار خودرو در سومین هفته تیرماه همچنان با تداوم رکود همراه است، هرچند تغییرات قیمتی در دو بخش خودروهای داخلی و مونتاژی روندی متفاوت را دنبال کردهاند. در حالی که برخی خودروهای داخلی با افزایش قیمت جزئی وارد هفته جدید شدند، خودروهای مونتاژی در مسیر کاهش قیمت قرار گرفتند. این تفاوت قیمتی میتواند ناشی از عوامل مختلفی مانند میزان عرضه، هزینه تولید و انتظارات مصرفکنندگان باشد.
ثبات نسبی همراه با افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی
بررسیها نشان میدهد که بازار خودروهای داخلی با وجود رکود حاکم، نوسانات قیمتی محدودی را تجربه کرده و بعضی مدلها با افزایش قیمت وارد هفته سوم تیرماه شدهاند.
اطلس G با رشد ۲ میلیون تومانی، به قیمت ۶۴۴ میلیون تومان رسید و در صدر تغییرات قیمتی هفته قرار گرفت. شاهین اتوماتیک پلاس نیز با یک میلیون تومان افزایش، در قیمت یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد.
در میان محصولات ایرانخودرو، اگرچه اغلب مدلها با قیمتهای هفته گذشته در بازار حضور دارند، اما دنا پلاس با رشد ۳ میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته از این روند مستثنا بود و به نوعی ثبات نسبی محصولات ایرانخودرو را برهم زد.
از سوی دیگر کوییک S با یک میلیون تومان افزایش قیمت، از مرز ۵۲۰ میلیون تومان عبور کرد و روند افزایشی قیمت در برخی خودروهای سایپا را تقویت کرد.
چرا مصرفکنندگان از خرید خودرو منصرف شدهاند؟ تحلیل رفتار بازار پس از جنگ
کاهش قیمت سکه به 83 میلیون تومان
کاهش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی
بازار خودروهای مونتاژی در سومین هفته تیرماه، در مقایسه با خودروهای داخلی، روند متفاوتی را در پیش گرفت و با افت قیمت محدود آغاز شد.
رسپکت ۲ با کاهش ۷ میلیون تومانی، به قیمت یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان رسید و در سایتهای خرید و فروش خودرو آگهی شد.
لوکانو L7 نیز کاهش ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و در بازار آزاد با قیمت دو میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان معامله شد.
فونیکس FX نیز افتی جزئی را تجربه کرد و با کاهش ۵ میلیون تومانی، از دو میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان به دو میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان رسید.
بازار در انتظار تحرک تازه
با وجود رکود حاکم، نوسانات قیمتی در دو بخش داخلی و مونتاژی نشاندهنده تأثیرگذاری عوامل بیرونی مانند انتظارات تورمی، وضعیت واردات، تیراژ تولید و سیاستهای خودرویی دولت است. در صورت استمرار رکود و نبود تقاضای موثر، احتمال تداوم این روند در هفتههای آتی وجود دارد، مگر آنکه بازار با محرکهایی جدید مانند تغییر در نرخ ارز یا تصمیمات تازه در حوزه واردات روبهرو شود.