افزایش ۲۲ درصدی زیان انباشته خودروسازان بزرگ
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، تازهترین صورتهای مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو نشان میدهد زیان انباشته این شرکتها تا پایان سال گذشته به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی دو سال پیش، افزایش ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.
سوددهی ایرانخودرو؛ اما رشد زیان انباشته ادامه دارد
در شرایطی که ایرانخودرو در سال گذشته موفق به ثبت ۴.۶ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی شده، زیان انباشته این شرکت نیز با رشد ۷.۶ هزار میلیارد تومانی همراه بوده است. علت این تناقض در افزایش زیان انباشته با وجود سود عملیاتی، به تفکیک اجزای سود و زیان مربوط میشود. سود یا زیان عملیاتی صرفاً به فرآیند تولید و فروش مرتبط است، اما سود یا زیان خالص شامل هزینههایی مانند هزینههای اداری، مالی و غیرتولیدی نیز میشود.
گزارش ایرانخودرو به سازمان بورس حاکی از آن است که مدیریت جدید در بهمن سال گذشته، کاهش هزینهها، حذف خودروهای زیانده از خط تولید و بهبود برنامههای فروش از دلایل اصلی سودده شدن فعالیتهای عملیاتی این شرکت بوده است.
فروش اقساطی، بازار خودرو را از رکود نجات می دهد؟
عملکرد سایپا و پارسخودرو؛ افزایش شدید زیانها
بر اساس صورتهای مالی منتشرشده، پارسخودرو با رشد ۴۶.۸ درصدی زیان انباشته، بیشترین افزایش را بین خودروسازان داشته و زیان انباشته این شرکت از ۲۴.۸ هزار میلیارد تومان به ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. سایپا نیز با رشد ۳۵ درصدی، زیان انباشته خود را از ۱۰۲.۷ به ۱۳۸.۷ هزار میلیارد تومان رسانده است.
در بخش زیان عملیاتی، وضعیت نگرانکنندهتر است. سایپا با جهشی ۱۱۵ درصدی، از ۷.۸ به ۱۸.۱ هزار میلیارد تومان زیان عملیاتی دست یافته و پارسخودرو نیز با افزایش ۲۹.۵ درصدی به ۱۰.۱ هزار میلیارد تومان زیان عملیاتی رسیده است.
دلایل اصلی رشد زیان انباشته خودروسازان
بررسی عوامل موثر بر افزایش زیان انباشته خودروسازان نشان میدهد مجموعهای از مشکلات سیاستی و اجرایی در این روند نقش داشتهاند. از جمله این موارد میتوان به عدم تخصیص ارز تا نیمه تابستان سال گذشته، حذف ارز نیمایی، تثبیت قیمتها به مدت ۱۸ ماه، کاهش تولید خودروهای تجاری، اعلام قیمتهای جدید در آبان ۱۴۰۳، قطعیهای برق، و افزایش نااطمینانیهای سیاسی و اقتصادی اشاره کرد.
بلاتکلیفی مدیریتی؛ عامل زیان شدید سایپا و پارسخودرو
در تحلیل عملکرد سایپا و پارسخودرو، کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین عوامل رشد زیان انباشته و عملیاتی این دو شرکت، بلاتکلیفیهای مدیریتی، تغییرات مکرر مدیران و نبود تصمیمگیری روشن در روند واگذاری به بخش خصوصی بوده است. این وضعیت باعث کندی اجرای اصلاحات ساختاری و ناکارآمدی در کنترل هزینهها شده است.