بیش از ۳۰ درصد پروژههای مسکن حمایتی به ثروتمندان رسید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، بررسی آمار رسمی منتشرشده توسط وزارت راه و شهرسازی تا پایان تیرماه ۱۴۰۴ نشان میدهد که بیش از ۳۰ درصد از پروژههای حمایتی مسکن ۹۹ ساله به دهکهای پردرآمد جامعه اختصاص یافته است؛ موضوعی که میتواند کارایی سیستمهای شناسایی دهکهای درآمدی و هدفگذاری سیاستهای حمایتی دولت را زیر سؤال ببرد.
سهم دهکهای کمدرآمد از پروژههای حمایتی
بر اساس دادههای منتشرشده، تنها ۳۸ هزار و ۶۵۰ واحد مسکن حمایتی به دهک اول درآمدی، یعنی فقیرترین قشر جامعه، تعلق گرفته است. دهک دوم با سهم ۹ درصدی معادل ۷۲ هزار و ۴۲۰ واحد، دهک سوم با ۸۶ هزار و ۵۰۰ واحد و دهک چهارم با ۱۰۱ هزار و ۵۵۸ واحد در رتبههای بعدی قرار دارند. این در حالی است که این پروژهها اساساً با هدف حمایت از دهکهای کمدرآمد طراحی شدهاند.
بازار مسکن در کمای پس از جنگ؛ آیا کاهش قیمت واقعی است؟
مسکن ملی همچنان در بلاتکلیفی/ دریافت پول از مردم بدون تحویل زمین
افزایش سهم دهکهای متوسط و پردرآمد
دهکهای پنجم و ششم نیز به ترتیب با ۸۰ هزار و ۱۸۲ و ۸۸ هزار و ۱۸۰ واحد، نزدیک به ۱۰ و ۱۱ درصد کل پروژهها را در اختیار دارند. دهک هفتم نیز با حدود ۸۹ هزار واحد سهم مشابهی از این پروژهها دارد. اما نکته نگرانکننده آنجاست که مجموع سهم دهکهای هشتم، نهم و دهم – یعنی پردرآمدترین اقشار جامعه – به ۲۴۴ هزار و ۶۸۵ واحد میرسد که معادل بیش از ۳۰ درصد کل واحدهای در حال ساخت است.
دهکهای پردرآمد، برندگان واقعی طرح مسکن حمایتی؟
دهک هشتم با ۸۹ هزار و ۲۹۷ واحد، دهک نهم با ۸۵ هزار و ۵۸۹ واحد و دهک دهم با ۶۹ هزار و ۸۰۰ واحد، در مجموع سهمی بیش از دهکهای اول تا چهارم دارند. این آمار میتواند نشان دهد که نحوه شناسایی و تخصیص منابع در پروژههای مسکن حمایتی با اشکالات جدی مواجه است و به نظر میرسد عملکرد سیستمهایی مانند سامانه رفاه ایرانیان در تعیین دقیق وضعیت اقتصادی متقاضیان نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
سیاست حمایتی یا انحراف منابع؟
با توجه به هدف اصلی طرح مسکن ۹۹ ساله – که حمایت از اقشار کمدرآمد و فاقد مسکن بوده – اختصاص بیش از یکسوم منابع این طرح به دهکهای بالا، میتواند به معنای انحراف سیاستهای حمایتی از مسیر اصلی خود باشد. این مسئله ضمن بیاثر کردن اثرگذاری اجتماعی طرحهای حمایتی، موجب تضعیف اعتماد عمومی به کارآمدی نظامهای توزیع منابع نیز خواهد شد.