تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۰
کد خبر : 18059

نحوه شکایت از خودروسازان در صورت تأخیر در تحویل خودرو

نحوه شکایت از خودروسازان در صورت تأخیر در تحویل خودرو

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، احمد شانیان، درباره شکایت‌های مردم از خودروسازان به دلیل عدم تحویل به‌موقع خودرو و خسارت تأخیر توضیحاتی ارائه داد. وی تاکید کرد که میزان شکایات نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش نداشته است، اما عمده شکایات مربوط به تأخیر در تحویل خودرو و عدم پرداخت خسارت از سوی شرکت‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، احمد شانیان، درباره شکایت‌های مردم از خودروسازان به دلیل عدم تحویل به‌موقع خودرو و خسارت تأخیر توضیحاتی ارائه داد. وی تاکید کرد که میزان شکایات نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش نداشته است، اما عمده شکایات مربوط به تأخیر در تحویل خودرو و عدم پرداخت خسارت از سوی شرکت‌ها است.

مسیر قانونی شکایت مشتریان خودرو

شانیان درباره نحوه پیگیری شکایت در صورت تأخیر شرکت خودروساز یا واردکننده گفت: ابتدا مشتری باید موضوع را از طریق واحد ارتباط با مشتریان شرکت پیگیری کند. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، مشتری می‌تواند با درخواست کتبی به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل اقامت یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام کند. در این مرحله، اعتراض و اختلاف توسط سازمان حمایت به شرکت‌های تولیدی و وارداتی منعکس می‌شود.

ارجاع شکایت به مراجع قضایی

در صورت عدم حل اختلاف و عدم وصول پاسخ قانع‌کننده، مشتریان می‌توانند شکایت خود را به دفاتر محاکم قضایی ارائه کنند. شانیان افزود که پیگیری خسارت تأخیر در تحویل خودرو براساس رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری تنها از طریق قوه قضاییه امکان‌پذیر است و مرجع تعزیری نمی‌تواند در این خصوص تصمیم‌گیری کند. همچنین شاکی اختیار دارد از همان ابتدای امر مستقیماً شکایت خود را از طریق قوه قضاییه پیگیری کند.

زنجیره رسیدگی به شکایات خودرویی

به گفته معاون سازمان حمایت، روند رسیدگی به شکایات خودرویی به این شکل است:

  1. ثبت شکایت در واحد امور مشتریان شرکت خودروساز یا واردکننده و دریافت کد رهگیری.

  2. در صورت عدم پاسخگویی، ارائه اعتراض به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان.

  3. در نهایت، در صورت عدم حل اختلاف، ارجاع موضوع به محاکم قضایی برای پیگیری حقوقی.

شکایت‌ها و دلایل اصلی آنها

وی تاکید کرد که عمده شکایات امسال از ابتدای سال مربوط به عدم ایفای تعهدات شرکت‌ها در تحویل خودرو و عدم پرداخت خسارت تأخیر است. همچنین درباره افزایش قیمت خودرو، شانیان یادآور شد که سازمان حمایت صرفاً دستگاه محاسبه‌کننده است و وزارت صمت متولی ابلاغ قیمت خودرو می‌باشد و این موضوع باید از آن مرجع پیگیری شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.