تغییر آرایش خط تولید خودرو سازان بزرگ ایران؛ خداحافظی با برخی قدیمی‌ها، سلام به چینی‌ها و محصولات جدید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، تازه‌ترین آمار منتشر شده از تولید خودرو های سواری در سه خودروساز اصلی بورسی ایران در فروردین ۱۴۰۴، از دگرگونی‌های مهم در این صنعت پرده برمی‌دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید بسیاری از مدل‌های قدیمی با کاهش روبرو شده و در مقابل، محصولات جدیدتر و مونتاژ خودروهای چینی جایگاه ویژه‌تری در سبد تولید این شرکت‌ها پیدا کرده‌اند.

ایران خودرو: خداحافظی با رانا، تمرکز بر سورن، تارا و هایما

بزرگ‌ترین خودروساز ایران، ایران خودرو، در نخستین ماه سال جدید تغییرات قابل توجهی در خط تولید خود اعمال کرده است. تولید پژو ۲۰۶ محبوب با افت ۱۵ درصدی به ۹۱۴۰ دستگاه رسیده است. تولید خودروی رانا در فروردین ۱۴۰۴ به صفر رسیده است، در حالی که در مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه تولید شده بود. تولید خودروی سورن با افزایش ۱۴۲ درصدی به ۷۸۲۸ دستگاه رسیده است. تولید خودروی تارا با رشد ۹۷ درصدی به نزدیک ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است. تولید سری هایما با رشد خیره‌کننده از ۶ دستگاه به بیش از ۱۴۰۰ دستگاه رسیده که نشان از تمرکز بر بازار SUV و کراس‌اوور دارد.

سایپا: حرکت به سوی مونتاژ چانگان، کاهش تولید خانواده کوییک و توقف وانت ۱۵۱

دومین خودروساز بزرگ کشور، سایپا، نیز استراتژی تولید خود را دستخوش تغییر کرده است. تولید خانواده کوییک و ساینا در فروردین ماه با کاهش ۱۷ درصدی مواجه شده است. تولید خودروهای چانگان با افزایش چشمگیری روبرو بوده است؛ به طوری که در فروردین ۱۴۰۴ دست کم ۲ هزار و ۱۳۸ دستگاه از این خودرو تولید شده، در حالی که در مدت مشابه سال قبل هیچ تولیدی در این بخش وجود نداشت. این آمار به وضوح نشان می‌دهد سایپا برنامه‌های مدونی برای همکاری با خودروسازان چینی دارد. تولید وانت سایپا ۱۵۱ در فروردین ۱۴۰۴ به طور کامل متوقف شده است.

صندوق خودران وزن خودرو و خگستر را در پرتفوی خود افزایش داد

جهش ۳۵ درصدی ارزش بازار شرکت های دانش بنیان بورسی

پارس خودرو: رشد تولید سهند در مقابل کاهش تولید خانواده کوییک

پارس خودرو، سومین بازیگر بزرگ بازار، عملکرد متفاوتی را در تولید محصولات خود نشان می‌دهد. تولید خودروی سهند، محصول جدید این شرکت، با سرعت در حال افزایش است. تولید خودروهای گروه کیو ۲۰۰ (خانواده کوییک) با افت ۲۱ درصدی مواجه شده که احتمالاً نشان‌دهنده جایگزینی تدریجی با محصولات جدیدتر است.

این تحولات در تولید خودروهای سواری در خودروسازان بزرگ کشور، نمایانگر تغییر رویکردها و تلاش برای انطباق با تقاضای بازار و همچنین همکاری‌های جدید با شرکای خارجی به ویژه خودروسازان چینی است.

مقایسه تیراژ تولید خودروهای سواری در فروردین ۱۴۰۴ نسبت به فروردین ۱۴۰۳ – دستگاه

نام محصول تولید ۱۴۰۴ فروش ۱۴۰۴ تولید ۱۴۰۳ فروش ۱۴۰۳ تولید کننده مقدار تغییر درصد تغییر
محصولات خانواده چانگان ۲,۱۳۸ ۰ ۰ ۵۹ سایپا ۲,۱۳۷ ۲۱۳۷۰۰
سهند ۵۷۳ ۴۳۶ ۲ ۰ پارس خودرو ۵۷۱ ۲۸۵۵۰
هایما ۱,۴۰۳ ۹۶۹ ۶ ۱۰۰ ایران خودرو ۱,۳۹۷ ۲۳۲۸۳
سورن ۷,۸۲۸ ۷,۱۲۸ ۳,۲۳۷ ۳,۷۰۹ ایران خودرو ۴,۵۹۱ ۱۴۲
تارا ۴,۶۷۰ ۴,۰۸۳ ۲,۳۷۶ ۲,۳۱۶ ایران خودرو ۲,۲۹۴ ۹۷
دنا ۵,۳۴۹ ۴,۸۳۱ ۴,۷۸۸ ۴,۶۸۳ ایران خودرو ۵۶۱ ۱۲
گروه پژو ۹,۱۴۰ ۷,۴۴۹ ۱۰,۸۰۵ ۷,۵۱۱ ایران خودرو ۱,۶۶۵- ۱۵-
تیبا،کوئیک و ساینا ۹,۰۷۰ ۹,۹۷۱ ۱۰,۸۷۳ ۹,۵۰۷ سایپا ۱,۸۰۳- ۱۷-
شاهین ۱۹۶۸ ۲۲۱۶ ۳,۳۳۱ ۱,۹۵۴ سایپا ۱,۳۶۳- ۴۱-
رانا ۰ ۰ ۹۶۰ ۹۳۹ ایران خودرو ۹۶۰- ۱۰۰-
وانت ۱۵۱ ۰ ۴۴۳ ۳,۵۲۴ ۳,۰۶۳ سایپا ۳,۵۲۴- ۱۰۰-

One thought on “تغییر آرایش خط تولید خودرو سازان بزرگ ایران؛ خداحافظی با برخی قدیمی‌ها، سلام به چینی‌ها و محصولات جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *