تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۹
کد خبر : 19708

نقش دلار و کمبود عرضه در گرانی خودروهای وارداتی

نقش دلار و کمبود عرضه در گرانی خودروهای وارداتی

بازار خودرو ایران در هفته پایانی پاییز با موج تازه‌ای از افزایش قیمت‌ها روبه‌رو شد؛ افزایشی که هرچند خودروهای داخلی و مونتاژی را نیز دربر گرفته، اما بیشترین اثر خود را بر بازار خودروهای وارداتی گذاشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسانات ارزی، تورم بالا و کاهش عرضه، سه عامل اصلی جهش اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، بازار خودرو ایران در هفته پایانی پاییز با موج تازه‌ای از افزایش قیمت‌ها روبه‌رو شد؛ افزایشی که هرچند خودروهای داخلی و مونتاژی را نیز دربر گرفته، اما بیشترین اثر خود را بر بازار خودروهای وارداتی گذاشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسانات ارزی، تورم بالا و کاهش عرضه، سه عامل اصلی جهش اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو هستند.

جهش سنگین قیمت خودروهای وارداتی در آذرماه
بررسی قیمت‌ها در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۹ آذرماه نشان می‌دهد برخی خودروهای وارداتی با افزایش‌هایی از ۱۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مواجه شده‌اند. مرسدس‌بنز C200L که در ۲۳ آذرماه با قیمت ۱۲ میلیارد تومان معامله می‌شد، تنها در کمتر از یک هفته به ۱۳ میلیارد تومان رسید. مرسدس‌بنز EQA 260 نیز که در ۲۶ آذرماه ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، تا ۲۹ آذرماه با جهشی قابل توجه ۱۰ میلیارد تومان آگهی شد.

افزایش قیمت گسترده در برندهای مختلف وارداتی
سوزوکی بالنو از دیگر خودروهایی است که طی یک ماه اخیر رشد قیمت قابل توجهی داشته و از حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ابتدای آذرماه، تا مرز ۳ میلیارد تومان در روزهای پایانی پاییز آگهی شده است. آواتار EV با افزایش ۸۰۰ میلیون تومانی به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید و تویوتا کرولا کراس هیبرید نیز با رشد ۷۰۰ میلیون تومانی، ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. تویوتا راوفور ۲.۵ لیتری دو دیفرانسیل با افزایش ۷۰۰ میلیون تومانی به ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید و مرسدس‌بنز EQE 500 نیز با رشد ۵۰۰ میلیون تومانی، ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خورد.

کمبود عرضه و ابهام در واردات؛ عامل اصلی گرانی
افزایش قیمت خودروهای وارداتی واکنش وزارت صمت را نیز به دنبال داشت. سخنگوی این وزارتخانه، کمبود عرضه را یکی از عوامل اصلی گرانی دانست و تأکید کرد ابهامات مربوط به تعرفه واردات و نحوه اجرای آن در شش‌ماهه نخست سال، موجب کندی واردات خودرو و افزایش قیمت‌ها شده است. به گفته وی، ادامه عرضه خودروهای وارداتی در سامانه‌های رسمی می‌تواند به کاهش حباب قیمتی و متعادل شدن بازار کمک کند.

نقش نرخ ارز و تورم در رشد قیمت خودرو
کارشناسان بازار خودرو معتقدند افزایش نرخ دلار از محدوده ۸۰ هزار تومان به حوالی ۱۳۰ هزار تومان، باعث شده قیمت خودروهای وارداتی به‌صورت مستقیم افزایش یابد. علاوه بر نرخ ارز، تورم عمومی اقتصاد نیز هزینه واردات و قیمت تمام‌شده خودروها را بالا برده است، هرچند بازار همچنان در رکود قرار دارد و معاملات واقعی کاهش یافته است.

رکود معاملات و افزایش واسطه‌گری در بازار خودرو
با وجود رشد قیمت‌ها، بازار خودرو همچنان با رکود سنگین مواجه است و قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش یافته است. اختلاف قابل توجه قیمت کارخانه و بازار باعث شده بخش بزرگی از تقاضا به سمت سامانه‌های فروش و قرعه‌کشی‌ها هدایت شود؛ موضوعی که زمینه افزایش واسطه‌گری و سوداگری در بازار خودرو را فراهم کرده است. کارشناسان معتقدند تا زمانی که عرضه خودرو افزایش نیابد، نوسانات قیمتی ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.