چرا نماد ایرانخودرو و سایپا متوقف شد؟ پشتپرده یک نامه محرمانه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، در ماههای گذشته، بحث واگذاری سهام چرخهای یا تودلی دو خودروساز بزرگ کشور، ایرانخودرو و سایپا، مطرح شده بود. این واگذاریها در راستای اصلاح ساختار سهامداری شرکتهای دولتی و نیمهدولتی انجام میشود. با وجود افشای اولیه اطلاعات در سامانه کدال، یک نامه بسیار محرمانه از سوی دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به این دو شرکت ارسال شده که طی آن، هرگونه واگذاری یا تغییر در ساختار سهام تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.
افشای نامه محرمانه در کدال؛ اقدامی قانونی یا مخاطرهآمیز؟
ولیاله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، اعلام کرد که با وجود محرمانه بودن این نامه، شرکتهای ایرانخودرو و سایپا محتوای کلی آن را افشا کردند. این افشا، با استناد به مقررات، در قالب اطلاعات با اهمیت گروه “ب” طبقهبندی شد. بر همین اساس، نمادهای معاملاتی این دو شرکت با دامنه نوسان بسته بازگشایی شدند؛ موضوعی که در راستای اجرای دستورالعملهای معاملاتی بورس انجام شد.
تعلیق «ورنا» و «وساپا» پیش از شروع معاملات چه دلایلی داشت؟
در کنار تعلیق و بازگشایی نمادهای اصلی، نمادهای وابسته مانند ورنا و وساپا نیز پیش از شروع بازار تعلیق شدند. جعفری دلیل این تعلیق را طولانی شدن روند افشای اطلاعات عنوان کرد و گفت این اقدام بهمنظور جلوگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی و نقل و انتقال سهام قبل از انتشار رسمی اطلاعات صورت گرفت.
الزام به پیگیری از مراجع ذیصلاح برای واگذاری تودلی
جعفری در ادامه خاطرنشان کرد که هرگونه واگذاری سهام تودلی باید در چارچوب دستورالعمل حاکمیت شرکتی و بر اساس بند ب ماده ۵ قانون برنامه هفتم توسعه صورت گیرد. شرکتهای ذینفع موظفاند هماهنگیهای لازم را با مراجع قانونی انجام داده و در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت که میتواند بر تصمیم سهامداران اثرگذار باشد، آن را بهموقع از طریق سامانه کدال منتشر کنند.
ماجرای توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی ایرانخودرو و سایپا بار دیگر ضرورت شفافیت اطلاعاتی، هماهنگی با نهادهای بالادستی، و اجرای دقیق دستورالعملهای معاملاتی را یادآور شد. در شرایطی که بازار سهام نسبت به تحولات کلان اقتصادی حساس است، افشای بهموقع و صحیح اطلاعات میتواند نقش تعیینکنندهای در حفظ اعتماد عمومی و کاهش رفتارهای هیجانی ایفا کند.