آمار تولید خودروسازان در مردادماه؛ بازگشت نسبی از رکود

تازهترین دادههای منتشرشده از سوی بازوی پژوهشی مجلس نشان میدهد که در مردادماه امسال شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات بر مبنای شرکتهای بورسی نسبت به مرداد سال گذشته ۰.۸ درصد و نسبت به تیرماه هشت درصد افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه و بورس، تازهترین دادههای منتشرشده از سوی بازوی پژوهشی مجلس نشان میدهد که در مردادماه امسال شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات بر مبنای شرکتهای بورسی نسبت به مرداد سال گذشته ۰.۸ درصد و نسبت به تیرماه هشت درصد افزایش یافته است. همچنین شاخص فروش این بخش نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۰.۴ درصدی و نسبت به تیرماه رشد ۱۷.۳ درصدی را تجربه کرده است.
رشد ماهانه، افت سالانه در بخش قطعات
بررسی جزئیات نشان میدهد که نسبت به تیرماه، تولید و فروش در تمام زیربخشها افزایشی بوده اما در مقایسه با مرداد سال گذشته، شاخص تولید و فروش قطعات با کاهش مواجه شده است. کارشناسان این روند را ناشی از انباشت بدهی ۶۲۰ همتی دو خودروساز بزرگ به قطعهسازان میدانند؛ رقمی که رکورد بدهی صنعت خودرو به تأمینکنندگان را شکسته است.
بازگشت از رکود تیرماه
این در حالی است که در تیرماه امسال، شاخص تولید و فروش شرکتهای بورسی فعال در صنعت خودرو و قطعات به ترتیب با افت ۱۵.۸ و ۲۴ درصدی نسبت به سال قبل روبهرو شده بودند. دادههای کدال نیز همین روایت را تأیید میکند. بر اساس این دادهها، سه خودروساز بزرگ کشور در پنج ماه ابتدایی امسال ۱۴ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل خودرو تولید کردند. اما در مردادماه با رشد ۱۲.۷ درصدی نسبت به تیرماه، از وضعیت رکودی فاصله گرفتند.
رشد تولید در مردادماه
تولید خودروهای سواری از ۵۵ هزار و ۱۱۷ دستگاه در تیرماه به ۶۲ هزار و ۱۱۲ دستگاه در مردادماه رسید؛ رشدی حدود ۷ هزار دستگاه. هرچند آمار مرداد نسبت به ماههای پیش از خرداد همچنان پایین است، اما نشاندهنده خروج نسبی از رکود خرداد و تیر محسوب میشود.
خرداد؛ رکودیترین ماه صنعت خودرو
طبق دادههای شامخ، خردادماه امسال کف یکساله تولید خودرو به ثبت رسید و رکودیترین ماه صنعت خودرو از ابتدای ثبت نظرسنجی شامخ در سال ۹۷ لقب گرفت. تیرماه اندکی بهبود یافت اما همچنان تولید در سطح پایین ادامه داشت. مردادماه را میتوان نخستین نشانه از بهبود نسبی تولید دانست، هرچند فاصله قابل توجهی با شرایط پیش از خرداد وجود دارد.
عوامل رکود: جنگ ۱۲ روزه و تعطیلات تابستانی
علت اصلی افت تولید در خرداد و تیر را باید در دو عامل جستوجو کرد:
۱. جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل که اثرات آن در تولید و فروش خودروسازان در دو ماه متوالی نمایان شد.
2. تعطیلیهای تابستانه خطوط تولید؛ خودروسازان در خرداد بخشی از خطوط را متوقف کردند و در مرداد نیز از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ مرداد تعطیلات بازسازی خطوط اعمال شد.
برچسب ها :تولید خودرو ، تولید خودروسازان ، خودرو ، خودروسازی ، صنعت خودرو ، قطعات خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0